sâmbătă, 26 martie 2011

Fallingwater



Cine poate sa creada ca incredibila Fallingwater a lui Frank Loyd Wright a atins venerabila varsta de 75 de ani? As fi putut sa jur ca a fost construita ieri. Sau chiar maine, cu conditia sa ne ramana gusturile intacte. Da, Fallingwater este o casa construita pe o cascada, in mijlocul naturii, intr-o vreme cand oamenii nu aveau nevoie sa demonstreze ca sunt "green" pentru a fi "cool". Erau sau nu erau. Pur si simplu. Iar daca erau nu numai iubitori de natura dar si genii, ca in cazul lui Wright, sporeau frumusetea acesteia, nicidecum nu o distrugeau, prin fiecare zid construit.
Materialele folosite sunt betonul armat, roca aflata pe locul constructiei sau piatra decupata pentru construiea zidurilor externe, sticla si metalul. Podelele sunt bineinteles din ardezie, in totalitate.
Geometria liniilor si planurilor orizontale, decalate, dau frumusetea constructiei, integrand-o simplu in natura fara sa o "simplifice", exprimand in acelasi timp libertatea arhitecturala a spatiilor deschise.
Constructia casei a inceput in 1936 si a durat 2 ani. Sigur ca proiectul a fost posibil numai prin dorinta unui mare iubitor de arhitectura moderna, omul de afaceri Edgar Kaufmann Sr, proprietarul terenului si evident, al casei.
Eu nu am vizitat casa, tare mi-ar placea sa o fac, am vizitat insa o alta construita de Wright in Pasadena California, micuta comparata cu Fallingwater, pe sub care trece un parau. O bijuterie... dar despre asta, data viitoare.
Ceea ce vorbele nu pot cuprinde, o poate face imaginea.
O reverenta adanca, cu capul plecat.

6 comentarii :

  1. Din ultima poza îti dai seama într-adevar de frumusetea si "salbaticia" constructiei.
    Vad ca esti fan "ardezie", îti mai spun o data, sunt plin de ardezie acasa, de la acoperis pâna la aleile din gradina!

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, da, sunt fan. Sa inteleg ca ma inviti in vizita??? :))
    Acum serios, ai vazut filmuletul 3d din ultimul link? E animat, nu e real, dar mi se pare incredibil.

    RăspundețiȘtergere
  3. E frumos,da' n-o fi umezeala in casa? Sa creasca mucegai pe pereti? ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. :)) Nu stiu, nu cred ca era umezeala, mai ales ca partea de jos a casei e construita pe stanca si pasajul dintre parau si casa e destul de mare incat aerul circula. Peretii sunt mai toti din piatra in partea de jos, deci apa trece, pietrele raman :)) si se usuca.
    Daca de ex. ar fi fost din lemn sau ar fi avut tencuiala in interiorul casei, alta ar fi fost situatia. Dar nu au pus nici macar podele din lemn... or fi stiind ei ce stiau. :))

    Habar nu am cum e clima in Pittsbugh- Pennsylvania, da' am vazut poze cu zapada si ceea ce ma intrebam eu e cat costa incalzirea casei. Pentru ca, nu-i asa, trebuia incalzita, chiar daca era doar o casa de vacanta.
    Dar mi-am zis apoi ca nu cred ca poprietarii erau chiar "genul" care-si calculau ntretinerea... :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Waw! In sfarsit am gasit o casa la care sa visez. Pot?
    Mrrr... si tu ai chestia aia cu verificatul cuvintelor? (:

    RăspundețiȘtergere
  6. scaietina, am chestia aia cu verificatul cuvintelor? habar nu aveam... sunt cuvinte grele, adica fonturi imposibile??? o sa ma uit cand am timp. si eu le urasc. :))

    De visat poti, cum nu? Ca asta fac si eu. Imagineaza-ti cum ar fi bautul cafelei dimineata, pe terasa... :)

    RăspundețiȘtergere