joi, 20 octombrie 2011

cand mantuirea vine fara sa vrei

mi-am promis acum ceva vreme sa scriu ceva despre catedrala mantuirii neamului.
si uite ca vreau sa scriu, dar nu pot. m-am uitat la macheta, m-am uitat la cifre, m-am uitat iar la macheta si din nou la cifre pana m-a luat dracu'... vorba lu' Cocosila.

si dupa ce m-a luat suficient cat sa am nevoie de mantuire, am stat sa ma gandesc unde as putea s-o obtin. iar cu cat am stat sa ma gandesc mai mult, cu atat mi-a parut evident ca n-as cauta-o intr-o biserica de 120m inaltime, 120m lungime si 70m latime...

acuma, la ceva o fi fiind buna si catedrala asta a mantuirii, ca doar n-o s-o faca degeaba, nu? ca doar n-o sa faca romanii, in anul 2011, in plina criza economica mondiala si in plina criza economica/morala/de identitate romaneasca, inca o constructie gigantica inutila?

ca doar n-o sa faca asta, nu-i asa?

21 de comentarii :

  1. N-or s-o faca, dar de lene,nu pt c-ar gasi ceva mai bun de facut cu banii.
    Sau or s-o faca in 300 de ani, ca pe vremuri :)

    Unde ai gasit macheta?

    RăspundețiȘtergere
  2. Hai sa-ti spun ceva...
    la mine in zona, judetul Harghita, biserica catolica are o GRAMADA de proiecte si actiuni de ajutorare, suport si consiliere, primordial prin Caritas-asociatie ce tine de Alba Iulia.
    Imi zic eu, hai ca daca tot sunt in perioada 'maica tereza' si ma apuca crizele de voluntariat, sa nu ma indrept spre Caritas (catre care , defapt, m-am indreptat iar dupa 2 actiuni m-au indepartat pe motiv ca nu sunt 'vorbitoare nativa de limba maghiara' -ca sa citez), imi zic, hai sa ma duc la biserica ortodoxa, ca romanii n-au NIMIC facut pentru sprijinul enoriasilor.
    M-am infiintat la preasfintitul de Harghita-Covasna, i-am spus ca as fi dispusa, cum ca serviciile mele sunt gratuite si as avea nevoie de o incapere. I-am perorat despre ariile in acre putem colabora si mi-a zis ca nu au dezvoltat nimic pe partea asta (stiam!), mi-a luat numarul de telefon, ca se va gandi la o varianta de colaborare, ei nefiind in clar ce trebuie sa faca, ca daca n-ai nimic dezvoltat pe asistenta sociala , te sperii de orice...si , de atunci n-am liniste, telefonul imi suna intruna.
    Dar, in timp ec vorbeam plimbandu-ne prin curte, am vazut cum i se lustruia luna-bec si cu multa aplecare, mertzanul. Ditamai mertzanul.
    Eu cred ca nu o s-o faca pentru ca biserica ortodoxa nu vrea sa plateasca muncitori, vrea sa o constuiasca gratis. Or, romanului i-a cam scazut credinta pentru un asemenea scop.
    Deci, s-a rezolvat! :))
    Ne vom mantui in grupuri mai mici, nu toata tara la un loc.

    RăspundețiȘtergere
  3. eu is ortodoxa. DIn aia, crescuta in fundul Moldovei. Cu o rugaciune si un DOamne Ajuta inainte de fiecare munca, si Iarta-ma Doamne inainte de biserica. Biserica ortodoxa, asa cum am cunoscut-o in copilarie, asa cum ne-a promovat-o preotul si cum am inteles-o eu trebuie sa fie scunda, cu brate laterale, sa cuprinda la un loc toti enoriasii, in sanul ei.

    Un catolic imi descria mandru de catedrala din Cluj, ca uite cat de inalta e fata de cele ortodoxe. Mi-a fost greu sa ii explic ca Dumnezeu nu sta in amplitudine, ci in suflet si oameni.
    Imi va fi si mai greu sa explic asta tocmai mai marilor ortodocsi :(, unde am impresia ca vor sa faca Catedrala Neamului mai mult din orgoliu.

    Bine, aici ajungem la diferentele dintre religie si credinta. ('care este' ).

    RăspundețiȘtergere
  4. dar oare astea or fi folosit la ceva?...

    ...plz, nu încă o discuție despre diferenta dintre religie si credinta....

    RăspundețiȘtergere
  5. dragii miei, va multumesc pentru pareri, o sa va raspund in detaliu spre seara, acum tre' sa fug la serviciu... last day... happy day. :))

    daca aveti curaj, cititi cele 500 de comentarii din linkul tapirului... he he. puteti sa va uitati si aici. mie mi s-a parut interesanta discutia...
    Zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  6. nu, sub nici o forma nu vor face asta...de ce-ar face-o? ar fi o prostie, drept pentru care, gandindu-se la cat de mult ar trebui sa fie aproape de enorias, de problemele sale, de sprijinul adus lui (moral) pentru a-si gasi calea pe intortocheatele drumuri ale vietii, cum ai putea sa crezi ca acela este motivul ?..nuuuu, sigur nuuu... sau mai scurt ar fi Da !

    RăspundețiȘtergere
  7. Ba bine ca nu! Sigur c-or s-o faca. Drumuri n-or sa faca. Si nici scoli sau spitale.

    RăspundețiȘtergere
  8. Nume, machheta din articol, am mai citit vreo cateva articole inainte si pare sa fie cea la care s-au oprit...

    Cleo, asta cu mertzanul e adevarata, eu am/am avut(nu i-am vazut de un secol) doi amici preoti. sa zicem ca e printre putinele meserii banoase in romania de azi. sigur ca asta are mai mult sau mai putin de-a face cu subiectul nostru... :)

    RăspundețiȘtergere
  9. tapirul, am un exemplu mai la indemana,L'oratoire St-Joseph din Montreal, al carui dom e al treile din lume ca marime, se pare...

    povestea oratoriului/ a preotului St-Andre(canonizat mai apoi) e impresionanata. ca si camaruta unde acesta a vietuit...
    persoanele care viziteaza azi oratoriul sunt 90% turisti... deci a devenit un loc turistic, nimic mai mult...

    daca ma uit la exemplele tale, mai toate au fost construite in secole trecute si presupun, dintr-o nevoie fireasca de a fi construite. presupun ca azi sunt si ele folosite in scopuri turistice, in mare parte...

    atunci ma intorc la oile noastre(si la pastori, fireste) si intreb: de ce ar avea romania de azi nevoie de o asemenea catedrala? nevoile cui sunt satisfacute prin aceasta constructie? ca io pot sa fiu de acord cu tot, daca imi explica cineva logic la ce ne trebuie...

    pana atunci insa, consider acest proiect anacronic si cred ca sfideaza bunul simt in romania de azi.

    RăspundețiȘtergere
  10. ganguritul, nu, da, da, nu...:)

    nume, si eu ii cred in stare... ca altfel nu scriam.

    RăspundețiȘtergere
  11. da mosule, mantuirea pe pocneste
    acolo'un te-natalneste... :))

    RăspundețiȘtergere
  12. "o biserica de 120m inaltime, 120m lungime si 70m latime... "

    Catedrala Bântuirii Neamului

    RăspundețiȘtergere
  13. exemplu concret trimis prin email de Vera, care u a putut posta...

    RăspundețiȘtergere
  14. Pai eu stiu cam asa.

    Aici, in Bacau, nepoata mea acum de 12 ani a mers la recuperare fizica in urma catorva operatii la un centru de recuperare
    facut de niste olandezi. Care centru avea inclusiv un mic bazin de inot (pentru copii). Care olandezi, mai pe fatza, mai pe din dos, sint acuzati ca fac prozelitism protestant s.a.m.d.

    Aici, in Bacau, si Biserica Catolica e foarte puternica, nu doar cea ortodoxa. Sigur ca si-au inaltat dihai bisericile. Si sigur ca respectivul bazin de inot nu mai functioneaza din lipsa de bani.

    Ca doar n-o fi tampita popimea sa dea bani pentru niste copii bolnavi...

    http://www.asociatiabetania.ro/ro/proiecte/centru-de-zi-delfinul/poze-centru-de-zi-delfinul/

    RăspundețiȘtergere
  15. mesajul de sus a fost scris de mine, la cererea Verei(vera, incerca sa dai click de doua ori, am observat ca nu-ti ia mesajul din prima cand te loghezi cu un nume oarecare).

    cupola este din inox... doar ca e aurita... are si putin aur... da' doar putin, ca am zis sa fim modesti.

    pardoseala putea sa fie din orice, da' e din granit (aici nu ne-am putut abtine)... incalzirea e prin pardoseala, ca stiti cum e, frigul te ia de la picioare-n sus...

    RăspundețiȘtergere
  16. Dragos, mai mult decat trist. Romania e cea mai trista tara pe care am cunoscut-o, iertati-mi epitetul fortat...

    RăspundețiȘtergere
  17. La blogul tau m-am gandit cand am citit asta:
    http://www.petreanu.ro/2012/02/mii-de-mici-temple-inchinate-puterii-exemplului-personal/

    RăspundețiȘtergere
  18. merci de link, super interesant blog, iar postul cu pricina e mulat pe sufletul meu de necredincioasa care sunt. :))

    RăspundețiȘtergere