sâmbătă, 5 noiembrie 2011

patapievici si rabdarea

Mi-am amintit azi brusc - dicutand discutii literare despre un scriitor pe care nu-l cunosc - ca eu in liceu eram tare bizara. Adica nu ca n-as mai fi, da acum asta poate parea chiar interesant, mai ales de la distanta. De ce eram bizaroida? Printre altele pentru ca citeam absolut toate operele literare care ne trebuiau la scoala, unele de doua ori. Asta e de bine, o sa ziceti. Pai da, dar cunoasteti vreo persoana care a citit Romania pitoreasca a lui Vlahuta din scoarta in scoarta, cu tot cu virgule, in ciuda faptului ca-i venea sa planga citind-o? Eu nu. Adica eu da.
Si dupa ce a terminat-o, s-a apucat sa citeasca "Pe drumuri de munte" a lui Hogas? Si a citit-o...

Mult mai tarziu am inceput sa citesc in engleza. Nu intelegeam mare lucru si nici chef sa merg cu dictionarul dupa mine nu aveam, asa ca citeam inainte si tare drag imi era cand intelegeam o jumate de fraza intreaga. Ca na, nu ne-am nascut toti poligloti. Si nici rabdatori. Rabdarea se invata. Ca si toleranta.

Voua va place Patapievici? Si daca da, de ce? Mie-mi place Joan Baez.

55 de comentarii :

  1. Pitoreasca am inceput-o si mi-a placut mult, nu mai stiu daca am si terminat-o, poate ca nu pentru ca nu-mi amintesc sa fi plans.

    Cum citeai tu in engleza citesc eu in franceza acum :) Imi place Andrei Makine mult mult de tot, din ce-a scris imi lipsesc vreo 3 carti (nu le-am gasit in nicio limba). Cea mai recenta (2011) inca nu s-a tradus in spaniola, in engleza n-am cautat-o, asa ca mi-am cumparat-o in franceza. De obicei il citesc doar acasa pt ca ma tulbura rau, p-asta am luat-o in metrou crezand ca, la cat de putin inteleg din ea, e inofensiva. Ei, as.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu din ce-mi amintesc, avea paragrafe luuuuuungi de descriere. Nu-mi placeau descrierile lungi, adica-mi placeau da' nu orisicare. Mi-am impus s-o citesc si am citit-o(prietena mea imi spunea ca sunt nebuna). Calistrat Hogas chiar mi-a placut. A, am citit si Cartea Oltului a lui Bogza. Un fel de reportaj literar, monografie. Pe mine m-au ajutat la nervi. Sa-i educ. :))

    Andrei Makine scrie romane de fictine? In ultimii cativa ani am citit aproape doar bibliografii, carti stiintifice/pseudostiintifice he he, poezie. Imi tot fac curaj sa ma intorc serios la fictiune si nu indraznesc. :)

    Am dat o cautare rapida si vad ca una din cartile lui a fost tradusa din franceza de... Vlad din Mahala.
    Plecaciuni adanci, domnul meu.

    RăspundețiȘtergere
  3. He, he... Alexandru Vlahuţă a fost un mare caracter. A se vedea "Cum se împacă literaţii cu muzicienii" din "Cartea întrebărilor" de Ioana Parvulescu.

    A fost exact ceea ce lipseste unor indivizi jalnici precum Patapievici, Liiceanu sau Plesu.
    Fara opera, promovandu-se reciproc, nu prea i-am vazut pe la Oxbridge sau in Ivy League.

    RăspundețiȘtergere
  4. Dragos, sa-nteleg ca nu-ti place Pata... :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Fara sa fie obligatorie, am citit "Pe drumuri de munte" de mai multe ori. Capitolul "Parintele Ghermanuta" este genial. Poate pentru ca-mi plac ciupercile. Tocmai am mâncat câteva palarii facute cu unt si piper la cuptor.

    Nu i-as pune pe Liiceanu si Plesu alaturi de Patapievici.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cind eram pustoaica, nu am citit nimic din astea, pe care tu da.
    Dar, am citit Calistrat Hogas la adultetze si era genial. Si Bogza, era misto si avea fortza, dar nu pentru o fetitza de 16 ani. Timpenia era a lor, ca ne puneau chestii de astea in bibliografia de scoala. Mi-a zis aseara o prietena, care traduce o literatura extraordinara, ca in programa scolara din Romanica de azi, printre altele, copiii au de citit Habarnam si prietenii lui. Am cazut de pe scaun, de uimire si placere.

    Nu imi place patapievici de loc, nici liiceanu, din alte motive. Plesu e din alta liga.

    RăspundețiȘtergere
  7. Aualio, am uitat principalul: o ador pe Joan Baez. Dar ascult chestii mai pierdute in ceatza:

    http://www.youtube.com/watch?v=oh9_jdmcAhY

    http://www.youtube.com/watch?v=QfvwbxwWPUg

    http://www.youtube.com/watch?v=sdS09kT98Yw&feature=related

    RăspundețiȘtergere
  8. @vera, mie-mi place mult mult asta...

    sper totusi ca nu citesc Habarnam la 16 ani. :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Dan- si eu sunt moarta dupa ciuperci, mi-e dor de neste manatarci la gratar, cu mult usturoi, asa cum numai bunica stia sa le faca.

    RăspundețiȘtergere
  10. De Joan Baez parca am auzit, era cu parul lung lins si negru si canta la ghitara, nu ? Cine e Patapievici ? E unul din prietenii aia ai lui Plesu, Liiceanu, Tismaneanu & co. ? E ala chel in cap care vorbea si el la TV despre filozofie, arta, etc., si a murit ?

    RăspundețiȘtergere
  11. P.S. Sorry...cred ca, din cauza lui Joan Baez, ma gandeam la Sava ca ala parca era chel in cap si vorbea despre muzica parca pe vremea lui Ceausescu sau imediat dupa Revolutie cand eram eu mic. Patapievici e si el cu muzica, ce-a zis si ce legatura are cu Calistrat Hogas sau cu Joan Baez de pe vremea hippy ? Zau ca mi-e lene sa dau Google sau sa caut pe wikipedia tot timpul.

    RăspundețiȘtergere
  12. P.P.S. Sorry, sorry, mi-am adus aminte ! Paler era chel si cu istoria artei, Sava era chel si cu muzica. Dar cine e atunci Patapievici ?

    RăspundețiȘtergere
  13. Patapievici are parul lung si canta la chitara, a fost iubitul lui Joan Baez in tinerete, cand dealtfel purta ochelari rotunzi de intelectual. Si era pasionat de calatorii imaginare. Deci iata legatura cu Hogas. Glumesc...

    Pata e un scriitor roman din care eu am citit 25 de pagini si despre care nu ar trebui sa-mi dau cu parerea da' am facut-o deja. :)) Multumit?

    RăspundețiȘtergere
  14. PS Daca esti in cautare de chestii logice, nu le cauti unde trebuie...

    RăspundețiȘtergere
  15. Nu-mi place Patapievici, are o autosuficienta pe care numai prostia o poate genera. Si o coloana vertebrala foarte flexibila: cand cei care ti-au intins o mana cand erai un anonim ajung jos, nu se face sa arunci cu noroi in ei... E un semn de minima civilizatie (diferita de cultura)...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Patapievici lupta de cand il stiu impotriva autosuficientei. Lupta pentru libertatea de exprimare, inceraca sa reparea dezbinarea romanilor contra romani. Este absolvent de fizica si filozof. Este cel care a transformat atitudinea antiminoritară, homofobia și antimulticulturalismul într-un larg succes cultural.
      Dar mai presus de toate este unul dintre cei mai inteligenti oameni, ajunge sa te duci la o conferinta de-a lui (orice subiect) ca sa fii fermecat de acuitatea analizei si de prospetimea si creativitatea solutiilor. Asculta-l. Citeste-o o carte. Citeste-i biografia. Dupa care, argumental poti critica unele idei, poti invalida unele constructii, dar mai presus de toate, poti intelege.

      Ștergere
  16. deci Vlahuta nu am citit, dar Pe drumuri de munte am citit si eu de 2 ori. Si chiar mi-a placut!!
    Ce nu am putut citi: Hortensia papadat Bengescu - si asta m-a stresat. De celelalte carente m-a durut fix undeva.

    Nici de Patapievici nu am citit nimic. Am ramas la Habarnam :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Claudiu, uneori coloanele nu sunt capabile sa sustina acoperisul. Sa fie coloana prosta, sa fie acoperisul prea greu? :))

    Arachelian- Hortensia Papadat Bengescu nu-mi amintesc sa fi citit. Sau am uitat complet.

    RăspundețiȘtergere
  18. Erata: iti scriu mereu numele cu che in loc de k... sorry.

    RăspundețiȘtergere
  19. Cora: pai cred ca nici acoperisul, nici coloanele nu sunt de vina. E vina "constructorului" ca nu a ales un acoperis potrivit coloanelor si coloane potrivite acoperisului. :)

    RăspundețiȘtergere
  20. Am aflat chiar azi dimineata, cu ajutorul Diacriticii, ca dl. Patapievici, a carui figura chiar ca nu o retinusem, este presedintele comitetului director al Institutului Cultural Roman, institutie de interes national, cf. legii infiintarii sale in 2003, si care are ca misiune declarata pe website promovarea culturii si civilizatiei nationale in tara si in afara ei. Dupa cum eu personal nu am remarcat pana acum vreo posibila activitate de nivel de interes national efectuat de acel ICR in legatura cu aceasta misiune declarata pe site, nici cand eram in Romania, nici de cand nu mai sunt in Romania, nu cred ca pot sa imi formulez o parere anume despre presedintele comitetului director al acestui institut.

    RăspundețiȘtergere
  21. R.A. - Tragedie din care nu stiu, zau, cum o sa ne revenim.

    Cora - citeste-o pe Mme Bengescu, scrie bine si era o tipa antipatica, dar interesanta.

    RăspundețiȘtergere
  22. asta se intampla cand amesteci viata omului din spatele scriitorului cu opera sa

    RăspundețiȘtergere
  23. vera, sigur am citit eu ceva, dar poate eram prea tanara si nu am stiut aprecia... stiu doar ca a murit saraca, parca, uitata si interzisa.

    Tocmai m-am apucat sa citesc "Le testament francais" de Andrei Makine si mi-am mai comandat una. Tu ce mai citesti, Vera?

    Merci

    RăspundețiȘtergere
  24. tapirul - nu vad nimic nelalocul lui in discutia noastra, eu am intrebat daca voua va place Pata si cateva persoane mi-au raspuns direct la intrebare. poate ca n-am pus intrebarea care trebuie... :)

    personal incercam sa ma conving sa trec de cele 15 prime pagini cam prea pretentioase pentru gustul meu si/sau sa (eventual) cumpar o carte.
    tie iti place cum scrie patapievici? daca da, ce apreciezi mai tare la "scrierea" lui?

    RăspundețiȘtergere
  25. Cora - deocamdata, ma distrez cum stai in atitudinea de Maica Tereza, sa vedem cit tzine.

    Citesc, pentru creier, a 3-a oara Freakonomics, si pentru psihic, Muriel Barbery L'elegance du herisson (pui tu l'accent aigu).

    RăspundețiȘtergere
  26. sunt zen, una la mana ca nu ma mai inerveaza nimeni(stau acasa si lucru cand vreau si cum vreau), a doua, ca sambata plec in vacanta de vara la mare, la soare in orice imprejurare si a treia ca am realizat ca la un moment dat am fost rea-inutil cu cineva care nu merita. of, of, acuma intra viorile, da' sa vedem cat tine, cum zici. :))

    RăspundețiȘtergere
  27. Ce ti-ai mai comandat de Makine?

    Prima pe care am citit-o a fost "Pe vremea fluviului Amur", am luat-o cu mine cand am emigrat pt ca se potrivea situatiei :) E frumoasa, dar stilul e un pic stangaci, mai de inceput. Nu stiu daca scrie si autobiografic sau e povestea reala a altcuiva sau doar are o obsesie, dar tema apare in mai multe romane (si-n Testament)

    Mi'au placut tare "Recviem pt Est" si "Iubirea omeneasca", dar ultima mi-a taiat orice speranta.

    RăspundețiȘtergere
  28. ... si mie-mi place Jacques Loussier, ca tot veni vorba. Cit despre dl.Patapievici, am incercat odata "Omul recent" dar nu a vrut sa intre, nu aluneca deloc! Acum, tocmai ce citeam "Boierii mintii" si dadui iar de numele de mai sus: o descriere in doua pagini pe care nimeni nu si-ar dori-o. O lectura deloc incurajatoare mai ales toamna!

    RăspundețiȘtergere
  29. nume - evident, are o obsesie. E nascut in Siberia si a ramas in Franta, la 30 de ani, cerind azil politic.
    Si a scris chestii importante si sub pseudonim, pentru cine vrea sa citeasca mai mult decit standardul pentru Makine.

    RăspundețiȘtergere
  30. vera, o obsesie cu bunica franceza (apare in Testament, Amur, Pamantul si cerul lui JD)
    (dar n-o sa povestim aici Testamentul, nu?)

    RăspundețiȘtergere
  31. nume - de l'autre cote, vezi pe wiki: chestia cu bunica este incerta, el insushi a facut niste declaratzii despre asta, cum ca nu ar fi avut o bunica franceza.
    Cum, necum, e clar ca omului ii place sa isi contrarieze cititorii.
    Si da, ai dreptate, n-o sa povestim aici nici Testamentul si nici alta carte, ca nu sintem la ora de romana dintr-a 4-a.

    RăspundețiȘtergere
  32. he he, pai cum sa-l povestiti cand io nu l-am terminat de citit? :) Chiar ma intrebam daca bunica frantuzoiaca e reala.

    De luat mi-am mai luat la intamplare "La femme qui attendait". As fi vrut "Requiem pour l'Est" dar nu aveau noi pe amazon canada iar P ma astepta sa-i spun ce vreau, ca tocmai isi comanda si el. Deci am luat la intamplare, daca imi place mai cumpar si altele.

    Vreau sa citesc biografia lui Jobs, tre' sa astept sa o termine P si sa ma fortez sa nu-l pun sa-mi povesteasca. :)

    RăspundețiȘtergere
  33. Vera, Freakonomics pare interesanta la prima vedere pe wiki, crezi c-ar putea fi gustata si de-un canadian? ma gandesc la un cadou...

    RăspundețiȘtergere
  34. Eu nu rezist pana nu dau background check la viata personala a diversilor autori profesionisti care imi sunt prezentati drept recomandare de altii ! Sper ca Patapievi nu e sau nu aspira sa devina autor profesionist, si va continua sa se satisfaca cu diverse sinecuri pana iese la pensie, ca efectiv nu am timp de el in clipa asta...desi, totusi, poate am o scuza, deoarece recomandarea nu a venit prea puternic direct exprimata fata de mine personal.

    RăspundețiȘtergere
  35. Sorry de typo neintentionat fata de numele propriu, corect ar fi fost "Patapievici".

    RăspundețiȘtergere
  36. cora - m-a darimat intrebarea ta. Nu pot sa raspund la ea, ca nu am elementele dupa care sa tick boxes cu canadieni as opposed to non-canadieni. Freakonomics este o carte care mie imi da stimulare intelectuala si mi-a facut niste mari surprize.
    Dar ce stiu eu cum e cu canadienii?
    Parerea mea: daca omul are un creier normal si il intereseaza idei si mecanisme si surprize, ia cartea. Daca nu, ia-i o cravata sau un parfum sau mingi de golf. Sau agenda 2012, in piele de Cordoba.

    RăspundețiȘtergere
  37. de la cravata incolo orice i-as lua ar fi o idee proasta(incluzand pielea de cordoba cu tot cu agenda), ca nu-i trebuie absoulut nimic din toate astea. intreb de curiozitate, americanii(prietenii tai), se dau cu parfum?

    ma intrebam daca e prea "europeana"(e neimportanta semnificatia termenului aici), pierdusem amanuntul semnificativ cu autorii. m-am lamurit. cred ca risc.

    RăspundețiȘtergere
  38. Cravata e un cadou destul de intim, dupa parerea mea. Desigur, habar nu am in ce relatie esti cu cel caruia doresti sa-i daruiesti o cravata, si de cand il cunosti, si ce doresti sa obtii de la el, si nici macar nu stiu daca e american nascut in SUA, sau emigrant de generatia 1 in SUA din alta parte. In general pot sa zic ca am impresia ca daca e vorba de facut cadou o cravata pt. un american nascut in SUA, e cel mai bine sa cumperi una cu desene umoristice-hazlii.

    RăspundețiȘtergere
  39. De cand a putut sa emita propozitia "Ma pis pe Romania" pe mine Patapievici m-a pierdut.Prefer sa merg pe mana Joannei Baez ;)

    RăspundețiȘtergere
  40. Acea propozitie nu exista. Care este sursa ta ?
    Recomand un articol excelent:
    http://www.contributors.ro/cultura/izbanda-intelectuala-si-psihologia-subteranei-h-r-patapievici-despre-razboiul-civil-romano-roman/

    RăspundețiȘtergere
  41. Draga domnule Anonim, bine ai venit aici. Eu am citit 15 pagini dintr-o carte a d-lui Patapievici, dorind sincer sa-l inteleg si neavand nici o idee preconceputa in ceea ce-l priveste pentru ca nu-l cunosteam deloc.

    Ei bine, nu cred sa fi citit in viata mea ceva mai lipsit de continut si pretentios ca acele 15 pagini. Am avut parte in aceste 15 pagini de 20 de citate din filozofi si nici o idee clar conturata, ci numai o invartire in jurul conceptului de modernism, fara sa ma dumiresc care e atitudinea autorului fata de subiect. Deci pe mine nu m-a convins acest domn.

    Spui: "Este cel care a transformat atitudinea antiminoritară, homofobia și antimulticulturalismul într-un larg succes cultural."

    Da-mi voie sa-ti spun ca un singur om nu poate face de unul singur asa ceva. Daca ai veni mai des pe acest blog, ti-ai da seama ca asta facem si noi aici, in felul nostru, asa marunti si neinsemnati cum suntem. Si asta am facut si in Ro, tot in felul meu. Elevii mei de la profesionala, inainte sa-l citeasca pe d-nul Patapievici, ii ascultau pe "anonimi" ca mine vorbindu-le despre homofobie sau rasism, mai ales ca nu aveau de ales. Deci "CEL CARE" din fraza ta suntem si ar trebui sa fim noi toti, nu sa asteptam sa se nasca patapievici care sa ne vindece de bube!

    Te mai astept pe la mine si tare bucuroasa as fi daca ti-ai pune si un nume, fie el si "nume fara nume". Zi buna, Domnule!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deocamdata, spun ca ma cheama Codrut. Ca sa ma semnez cu acest nume, am optiunea de "Reply as"...multipla, dar din care nu am a alege decat Anonymous. Accept sugestii.
      Nimeni nu este marunt si neinsemnat. Insa putem avea perspective mai ample sau mai restranse. Fraza de care vorbeam insemna ca expunerile promovate si contextul creat de ICR a convins in exterior ca fiind arta romaneasca. Accept ca HRP nu este usor de citit. Nici Petre Tutea nu era deloc usor de citit. Citatele "incriminatoare" separate care se vehiculeaza, par in schimb extraordinar de usor de citit :) Vreau sa spun, ca este foarte important mesajul din context. Care este simplu si coerent. Poti sa fii sau nu de acord cu mesajul. Ura viscerala insa, din partea opamenilor care nu cunosc nimic din ideile expuse, pare cel putin bizara. Nu asteptam pe nimeni sa faca ceva, insa ma astept ca atunci cand cineva are o valoare, sa nu fie terfelit intr-o mocirla in care ni se sugereaza ca suntem toti la fel.

      Ștergere
  42. cora, ai grija: comentariile de mai sus sint niste provocari ordinare si probabil deloc anonime, nu cadea in capcana lui. Chestia asta "[...]Este cel care a transformat atitudinea antiminoritară, homofobia și antimulticulturalismul într-un larg succes cultural. [...]" e departe de-a fi un lucru bun, mai citeste o data.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-adevar acelea sunt cuvintele doamnei Viorica Bălteanu, ca protest la Timisoara. Dansa este o enciclopedie de citate negative ale domnului Patapievici...care i-a invitat la microfon pe protestatari sa numeasca fiecare acuzatie, astfel incat sa isi poata justifica fiecare dintre acesta acuze. Pe masura ce se lamurea una, se trecea la alta...prin urmare este vorba despre o ura evidenta. Despre asta a fost vorba, despre cum am ajuns ca roman sa urasc un alt roman pentru...idei sau opinii.

      Lasand la o parte cuvintele ale caror alegere este cel putin discutabila, va referiti la o provocare ordinara...provocare la ce ?
      Si ma voi semna din nou anonymous, pentru ca alte optiuni nu mi se ofera aici decat daca sunt blogger de vreun fel...ceea ce nu sunt. De altfel, nu inteleg care este diferenta intre Anonymous si vera, lektor, cora etc ?
      Codrut

      Ștergere
    2. hahahha, ai dreptate, domn' lektor, intelesesem exact pe dos, era plecat neuronu' la plimbare, saracu'.

      Ștergere
  43. Cora - da, prietenii mei americani se dau cu parfum. Si ele si ei. Intrebarea, pe care nu am vazut-o pina acum, nu stiu de ce - dar nu vazusem ultimele comentarii, ma stupefiaza. De ce intrebi? prietenii tai americani nu se dau cu parfum si credeai ca e o caracteristica natzionala?
    Prietenii mei americani sint cosmopolitzi si umblatzi si destul de intello, folosesc totzi parfumuri frantzuzeshti, ca sa ai o privire completa asupra faptului.

    RăspundețiȘtergere
  44. Si ca sa raspund la postul initial:
    Da Cora, mie imi place HRP. Pentru ca este dinpunctul meu de vedere nu numai un analist de o mare acuratete, dar si un om de imaginatie care cauta solutii creative.
    Dintre intlanirile publice la care mai particip, la Liiceanu ma suprind gandind si argumentand, la Plesu ies bine dipus si zambind admirativ, la Cartarescu ies iubind, de la Patapievici ies cu problematica clara si cu solutii :)
    Tot Codrut

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Domnule Anonim Codrut, nu am spus ca scriitura lui HP(atata cata a fost) ar fi "grea" adica profunda, ci "grea" adica ingreunata. Mie mi s-a parut seaca, fara seva. De-aia am si scris postul, sa "aud" si alte pareri.

      Iti respect parerea. Ceea ce nu pricep e de unde asocierea cu acea doamna, "denigratoare" a lui HP. Ca doar nu-l denigreaza nimeni aici, domnule!

      Si ultima idee ca sa nu uit, pe mine nu ma intereseaza citate scoase din context, despre sau cu poporul roman, nu despre asta e postul meu. Nici Cioran n-a fost prea prietenos cu poporul roman si asta nu m-a impiedicat sa-i invat cartile pe dinafara.

      Deci te mai astept si alta data, da' sa te "intitulezi" tot Codrut ca sa stiu cine esti. Ca de-asta nu suntem toti anonimi, ci Vere, Lektori sau Core, ca sa stim cine cu cine se cearta... :)

      Ștergere
  45. Test de nume...si completare. Si eu prefer oricand sa-l ascult decat sa il citesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cat costa un nas nou la domneavoastra? :))

      Ștergere
    2. Depinde...cel de Pinocchio e mai scump :)
      Eu fac doar promo pe net clinicii, de rest se ocupa prietenul meu Hatami.

      Ștergere