marți, 10 ianuarie 2012

gramatica azi si mai ales maine...

uit... mi se face rusine ca uit, dar tot uit... si ma uit din ce in ce mai des in dictionare, indreptare si ce-mi mai iese prin cale pe net. stau si ma gandesc la ce as face daca n-ar fi internetul, n-as mai scrie un cuvant in romaneste, de rusine sa nu-l stramb.

sfarama-i-s-ar bolovanii sub picioare sa i se sfarme de gramatica in continua schimbare si-n continua uitare, duce-m-as si nu m-as mai intoarce, dar limba romana nu ma lasa, indoi-li-s-ar copertile rigide, tuturor indreptarelor ortografice si de punctuatie si rupe-li-s-ar foile cand le e lumea mai draga...

li se rupe... dar mie nu, ca nu mai stiu sa scriu in limba materna. cat o sa tina si scuza cu "sunt inginera"? :))

27 de comentarii :

  1. hehehe La ce te uiti in dictionar, la pluraluri, nu?

    RăspundețiȘtergere
  2. nume - Eu cred ca la 'rupe-li-s-ar' si 'zvintura-tzi-s-ar supa din farfurie' se uita duduia, care sint grele pentru toata lumea si pe care, in Romania, nu cred ca mai mult de 5% din populatzie e in stare sa le scrie corect.

    Pluralurile (cu exceptia 'lele" si 'urile' plus cele duble) nu sint chiar asha de grele, dar cred ca depinde si ce limba e in jurul tau, ca ea influentzeaza mult ce uitzi si cum incurci lucrurile. Intr-un fel uita lektorul, care traieshte intr-o limba germanica, altfel voi (nume si cora), care paretzi sa locuitzi intr-o lume romanica.

    RăspundețiȘtergere
  3. WOW!!!Felicitari pentru acest adevarat tur de forta gramacaticesc ;) Cu o chestie nu sunt de acord:gramatica nu este in continua schimbare,schimbarile le fac cei care se imbecilizeaza de la an la an si o schimba doar in mintile lor nascute obosite.Ca e in continua uitare da!,cu asta sunt de acord.Am renuntat de mult sa mai citesc comentariile de pe Youtube sau ziare,ca ma ma ia de jos si devin nervos cu nervii capului :)

    RăspundețiȘtergere
  4. rar mi se intampla sa am chef sa mazgalesc cuvinte. hai, zic aseara, sa scriu doua fraze, ca tot eram tare obosita si nu eram in stare sa fac altceva mai "demandant". si incep:"...si aproape ca nu simtea pamantul aspru sfaramandu-i-se... aproape ca nu simtea arsura frunzelor sfichiuindu-i..."
    sfaramandui-se/sfaramandu-i-se/ sfichiindu-i/sfichiuindu-i... parca era verbul a sfichiui... sau o fi fiind sfichii...

    deci cam asa in prima fraza... drept pentru care m-am lasat de acest sport inainte de-a ma apuca. :))

    La ce ma uit? Pai la cum se scrie corect un cuvant(inota, innopta), de cele mai multe ori instinctul ma ajuta, sau poate creierul l-a tiparit bine intr-un colt, dar alteori nu sunt sigura. Ma mai uit la pluraluri, da, as vrea eu, Vera, sa ma uit doar la "cracana-mi-s-ar contul de plin ce ie iel". :))

    Si mai am o mare problema de punctuatie, aici habar nu am cum se scrie corect, poate ma ajuta cineva.
    "Ce vrei sa spui? ma intreba el mirat." sau
    "Ce vrei sa spui? Ma intreba el mirat." sau
    "Ce vrei sa spui, ma intreba el mirat?

    RăspundețiȘtergere
  5. dongabone, merci, esti amabil. bine punctat, nu gramatica este in schimbare, ci unele reguli, cu care daca nu esti la curent, ai sfectlit-o(despreunat). altfel, ai putea s-o sfeclesti impreunat. :)

    ...cu nervii capului care este ei nervosi. :))

    RăspundețiȘtergere
  6. alea compuse (innorat, innoptat, innebuni) au doi de n, pentru ca le poti desparti in+substantiv. celelalte (ineca) au un singur n.
    (dar de ce se zice "un singur n", cand n e O litera, nu UN litera? sau "ora unu", cand ora e feminin? :P )

    din alea trei variante, prima e corecta ("Ce vrei sa spui? ma intreba el mirat.")

    RăspundețiȘtergere
  7. nume, da' poate fi in-optat, adica cand se-ntuneca pe la opt asa... glumesc

    asta cu "un n" habar nu am, o fi gresit vreunul la inceput si daca el o fi fiind seful, a hotarat asa sa ramana. :)

    RăspundețiȘtergere
  8. cora - nume are dreptate, prima e corecta.

    Cracana-tzi-s-ar! Contu! De plin ce ie.

    Ba da, si gramatica se schimba, in sensul despre care vorbeste dongabone, adica, dupa un timp, in care din ce in ce mai multa lume foloseste ceva gresit (si asta se intimpla in toate domeniile limbii romane: ortografie, ortoepie - NU MAI VORBIM ca e de groaza, lexic, gramatica, etc.), acel ceva DEVINE CORECT, caci asta este filosofia de propashire in Romania (si nu numai): NU faci eforturi sa aduci lumea pe calea cea buna si sa gaseshti solutzii plauzibile de rezolvare a problemei, ci o ingropi/o bagi sub covor, desfiintzind-o ca problema. Faci gresheala sa devina norma si atunci problema a disparut. Asha ca eu, cind vorbesc in public, vaz ochi cascatzi lARG de uimire sincera si/sau sprincene ridicate a dezagrement exhibitzionist, sa nu cumva sa-mi scape dezacordul acelora. Ca sa shtitzi si voi de ce sint adesea anti-sociala.

    RăspundețiȘtergere
  9. cora - ai facut niste schimbari de setari la comments, care nu sint cea mai reushita idee, ca rindurile apar prea lungi si prea dese si se citeste greu.

    RăspundețiȘtergere
  10. Sa ni se cracaneze la toti, zic(contul, nu altceva, fereasca sfantul).

    Asa deci, revin la prima formulare din post, care era corecta, GRAMATICA(recte unele reguli) este in schimbare, deci se schimba si eu nu sunt acolo sa o vaz, deci nu stiu ce s-a schimbat, sau aflu mai tarziu, cand deja s-a schimbat schimbarea... nu va chinuiti sa pricepeti fraza asta ca e greu.

    Vera, nu am schimbat nimic, Blooger a introdus optiunea "reply" de ieri si probabil baietii s-au jucat putin la formatare, eu n-am mai schimbat nimic de luni. Pot insa sa micsorez lungimea campului in care scriem, asta eu il modificasem de mult.

    PS. La Montreal ninge cu fulgi mici dar desi. Pisoiul meu a vrut NEAPARAT sa iasa in curte, drept pentru care a iesit cu lesa si s-a jucat in zapada. Cred ca se crede catel.:)

    RăspundețiȘtergere
  11. Vera, am facut tot ce-am putut, nu pot schimba marimea caracterelor comentariilor, tot ce putem face e sa scriem cu spatii si de la cap de rand, altfel e greu de citit, intr-adevar.

    RăspundețiȘtergere
  12. cora - esti dragutza, la textele tale e mai bine, la comments nu vad mare diferentza, rindurile sint prea dese. Dar asta e, si la suzi au aparut schimbari si sint de la 'ei'.

    Daca tot vorbim de exprimare corecta, iata, itzi spun si no hard feelings, da? NU se spune 'drept PENTRU care', ci 'drept care'. Daca folosesti prima formula, e un barbarism.
    Nu se spune 'lucrez ca SI arhitect", ci 'lucrez ca arhitect'. 'CA SI' se foloseshte NUMAI cind se face o comparatzie intre 2 sau mai multe chestii. Daca nu exista comparatzie, nu se foloseshte constructzia. In legatura cu evitarea cacofoniilor, care e motivul barbarismului sinistru 'ca si cocoana, prefer bauturi slabe', alta data.

    RăspundețiȘtergere
  13. si nu se scrie: "asta eu il modificasem de mult"... vai, vai, ce oroare, ce scandal(vorba poetului). m-am tot prostit si cu "drept pentru care", incat nici nu mai stiu daca l-am scris in joaca. cred ca nu.

    am spus eu: "lucreaza ca si arhitect"? esti sigura ca nu am scris: "lucreaza ca si mine" si ai vazut tu altceva? daca nu, vai, vai, inc-o data, ce rusine!

    ma duc sa fac poze, avem "la première vraie tempête de neige" la Montreal. Azi a fost o zi nebuna, am stat prinsi in trafic o ora jumare, da' si ce daca, ninge frumos!

    RăspundețiȘtergere
  14. Vera, nu pot schimba marimea caracterelor comentariilor, dar pot schimba marimea caracterelor "posturilor", deci de-aia... scrie si tu asa ca mine: 2, 3 randuri, apoi spatiu... iar doua trei randuri si alt spatiu... ca la crosetat. :))

    nu stiu de ce sunt in verva(cred ca de la zapada mi se trage). ma duc sa dau zapada si sa fac poze, am mai spus. n-am baut nimic, jur. :)

    RăspundețiȘtergere
  15. cora, injinera sunt si eu, dar stii mai multa gramatica decat mine.
    Des chapeaux.

    RăspundețiȘtergere
  16. cora - aolio, draga, nu am zis ca ai zis dta 'ca si arhitect'. Dar, fiindca tot incepusem cu lectzia la barbarismele cel mai des folosite aici=in Romanica, m-am gindit sa pun si tema aia, cu 'ca si' universal. Iarta-ma daca te-am necajit, nu a fost intentzia mea, I got carried away. Asha e cu (fostii) profesori(i): e boala grea, maladie profesionala.

    Ai zapada, deci. La noi, NICI O SHANSA. Aci, la mine in sat. Ca la nord si la munte, ghiotura! Si se baga in continuare...

    Pune si dta pozili. Cu zapada MULTA.

    arakelian - injinera esti si dta? pai, scrii bine romaneste, brava. Unde inginereshti acuma? (Daca nu ie secret, daca ie, don't worry, NO hard feelings).

    RăspundețiȘtergere
  17. vera, injineresc niste praline. Belgiene. Facui un bilant, ca de la ele ma ingrasai ceva kile, iar pt anul 2012 mi-am propus sa indepartez macar o parte din efecte (pt ca la mancat nu pot abandona) deci merg injinereste de 2 dimineti aprx. 4km pe intuneric, pana la serviciu.

    RăspundețiȘtergere
  18. arakelian - domne, ce chestie! Nu am cunoscut niciodata pe nimeni, nici macar virtual, care sa aiba un boulot atit de special. Poate pentru tine nu e, dar, din afara, PRALINA BELGIANA, ma-ntzelegi... TARE!

    Simpatizez, insa, cu dramatismul conditziilor de lucru, caci, daca as sta toata ziua intre praline belje, ar trebui sa-mi schimb garderoba, ushile de la casa si patul. Cel putzin atita, daca nu mai mult.

    Io te incurajez cu mersul pe jos la lucru, daca esti la BXL, orashul e agreabil si nu e periculos, cu mici exceptzii. 4 kmX2 (dus si intors)? Sau rezishti numai dimineatza?

    RăspundețiȘtergere
  19. arakelian, succes maxim la mers pe jos, esti curajoasa. ar trebui sa va plateasca de la serviciu abonament la sala si sauna/masaj, din cauza de "pralineala". ca nu e vina voastra.(ce tentatie!!!) :)))

    cam cum era in ro daca lucrai in mediu toxic. iti dadeau lapte(dupa ce-tz sareau ochii)...

    RăspundețiȘtergere
  20. he-he, uite de aia sunt eu recunoscatoare agoniei(http://agonia.ro/index.php), m-a ajutat sa pastrez legatura cu lb. romana. Acolo oamenii isi dau peste degete cand gasesc greseli gramaticale si uite-asa, ramai vigilent si informat pentru ca noile reguli sunt prezentate, dezbatute... oricum e dificil, fiecare zi aduce mai mult intuneric si cel mai naspa e cand ramai cu cate o liniuta de unire in mana si nu stii unde s-o pui:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu o ascund, o bag in buzunar, liniuta... :)

      pana la intratul pe bloguri romanesti, am luat o pauza de scris sau citit in limba materna de vreo 5,6 ani. ma si mir ca n-am uitat-o. :)
      merci de link, o sa vad si eu cum e cu agonia asta...

      Ștergere
    2. Atunci, Cora, felicitari pt sufletul pur romanesc bine conservat (ma uitai la zapada din pozele tale, si as putea glumi ca nu e greu sa conservi ceva acolo).

      Ștergere
  21. pur romanesc? sufletul, poate...
    dar pe unele din "obiceiurile" romanesi chiar am vrut sa le pierd... cel mai tare ma enerva ca aveam idei preconcepute si nici nu stiam.(scriu aveam, ca tot sper sa le fi pierdut, macar in parte) :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. dilematica problema ai atins cu ideile preconcepute si constientizate tarziu!! Pe mine ma sperie asta...

      Ștergere
    2. he he bine-ai venit in club. :)))

      Ștergere