joi, 26 aprilie 2012

acorduri, dar nu de chitara

E a doua sedinta de informare la care particip la vama. Cate 3 ore in care  ni s-au lamurit mare parte din intrebarile pe cale sa se transforme in probleme existentiale... credeam ca doar eu sunt pierduta in ceata, dar se pare ca nu, printre ratacitorii cu lanterne chioare sau fara, aflandu-se chiar angajati ai institutiei, care sunt platiti - culmea - sa ne furnizeze informatii pertinente, la telefon.

Dar oameni sunt si ei si atunci cand nu stiu ce sa raspunda, unii raspund orice. Asa ca am zis merci sa gasesc sedintele astea de informare unde ni se dau informatii veridice, clare, cu legile in brate(cateva zeci) si cu siturile tuturor institutiilor guvernamentale la indemana(iarasi cateva zeci). In plus, MINUNE, totul e gratuit, intr-o lume unde nimic nu mai e...

Dupa sesiunea asta de sedinte ma pot face consultant in import/export, am senzatia ca totul e facut atat de complicat incat sa justifice niste posturi de-astea de "courtier en dédouanement".  Mai cunosteam eu in ro pe unii directorasi de la vama, mama, mama... dar nu despre asta discutam noi aici. :)
Incep sa cunosc acordurile internationale dintre Canada si alte tari in materie de schimb de marfuri, cu numerele de referinta(codurile) internationale de marfuri incep sa ma obisnuiesc, stiu unde sa caut "regulile specifice" fiecarui cod in parte, ba sa completez si certificate de provenienta de marfuri si alte certificate cu nume care mai de care mai pompoase.

O sa ma intrebati de ce am nevoie de toate astea? Pen'ca la primul import de bijuterii pentru care nu ar fi trebuit sa platesc taxe(conform unui acord), am platit din cauza unei erori de forma(vanzatorul a completat alt formular, dar cu informatiile bune). A trebuit sa vad ce nu e bun, sa-i trimit formularul, sa-l semneze, sa mi-l retrimita, sa completez  un altul in care sa explic...

Asa am ajuns la sedinte. Acum totul ar trebui sa fie simplu. Explic fiecarui vanzator ce formular sa puna, ce sa scrie in fiecare camp, etc(daca e cazul).

Azi dupa ce am ajuns acasa de la vama, am constatat ca ne mai venisera 3 pachete(ce frumuseti, nu va mai spun). P ma anunta ca cel din US care trebuia sa contina formularul cu pricina(si reducerea de taxe), il avea bine-merci completat cum trebuie(exact ca in instructiunile mele), semnat si pus in...  interiorul pachetului.
DA, doamnelor si domnilor, mi se paruse evident ca acest formular trebuie predat companiei de transport odata cu marfa... ca trebuie sa fie vazut la vama, ca de-aia se completeaza... ca doar n-o sa caute aia in pachet dupa hartii ca sa-mi faca mie reducere de taxe... asa ca n-am specificat ca trebuie lipit pe pachet.

In rest sunt bine sanatoasa, deocamdata. :) PS- Cum arata omu' asta la varsta lui, uiti naiba de toate taxele vamale, pe cuvantul meu! :))

3 comentarii :

  1. mult succes pe calea vamilor. Cum era vorba aia, incurcate sunt caile... vamesilor.

    RăspundețiȘtergere
  2. p.s. frumoasa melodie. Nu ma asteptam la asa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma mai duc la doua sesiuni de informare saptamana viitoare, m-am inscris la tot ce trateaza subiectul importuri, incep sa ma cunosc cu cei de la vama. Incurcate e putin spus... :)

    Meodia, da! Dar si interpretul, iti dai seama ca omu' asta are 60 de ani? Traiasca practica yoga! :)

    RăspundețiȘtergere