sâmbătă, 21 aprilie 2012

Goji

Vorbeam acum ceva vreme despre ce-am redescoperit in materie de hrana pur si simplu trupeasca(de-aia sufleteasca ne vom ocupa in alt capitol). Ei bine, niciodata nu e prea tarziu pentru a incerca lucruri noi si bune.

Intram aseara in magazinul meu preferat din oraselul nostru in cautare de-un mic "quelque chose" pentru cineva drag. Descopar si redescopar fiecare produs cu uimire, pun intrebari si mi se raspunde cu placere ca de fiecare data, suntem clienti vechi de-acuma. Ba mai apare si sotul doamnei, c-un suras bronzat si ne anunta ce se mai petrece prin tarile calde de unde tocmai a aterizat. Cumparam cateva maruntisuri, iar la plecare ochesc niste pungute pe unul din rafuri pe care era scris Goji.

Am auzit de frunctul asta, dar n-am nici o idee ce gust are, ii zic doamnei. Stai asa ca gusti acuma, imi zice ea si scoate o punguta de sub tejghea si-mi pune in palma cateva fructe micute si uscate, de forma lunguiata si de culoare rosie. Gust unul, apoi altul si tot asa pana la ultimul, si cred ca ochii-mi stralucesc la unui copil caruia i-ai dat o acadea. Ador fructele astea uscate, cu gust dulce ce-mi aminteste ardeiul rosu pe care-l punea bunica la uscat, toamna. Il insira pe ata si-l agata apoi la coltul casei, iar eu ma minunam intotdeuna de frumusetea simpla a colierelor astora comestibile. Mancam apoi iarna, cate-o bucata-doua, parporit la foc si aruncat in mujdei. Iar cu cat era mai iute, cu atat era mai bun pentru sanatate, imi spunea bunica.

Ma trezesc din reverie in timp ce doamna-mi povestea despre minunile acestui fruct. N-am auzit mare lucru, dar mi-au ramas in minte franturi de cuvinte: minerale, amonoacizi, vitamine. Pe scurt, e incredibil. I-auzi, zic, si cumpar o punguta. Ajunsa acasa caut repede informatii pe net si ce gasesc la prima vedere suna bine. Se pare ca micutul fruct contine mai mult beta caroten decat morcovul, mai multa vitamina C decat portocala, mai multe proteine decat faina neagra/intermediara, 21 de minerale si oligoelemente printre care unul extrem de rar(germanium), 19 aminoacizi(cei 8 esentiali), 4 tipuri de polizaharide(fortifica sist. imunitar), vitamina A, C, E B1, B2, B6. Nu stiu voi ce parere aveti, dar mie-mi suna al naibii de bine. Daca mai pun la socoteala si faptul ca e delicios la gust, ar trebui adoptat ca aliment imediat. Se pare ca o mana de mici fructe(30,40 la numar) ar fi suficiente in alimentatia zilnica.

Eu zic da! Voi ce ziceti?

30 de comentarii :

  1. Mi-ai făcut poftă. Văd că planta asta se numește în română "cătină de garduri" așa că da, am mai auzit de ea. Altfel: Frumos la voi acolo, ar trebui să dau și eu o fugă cîndva. Bolșoi turist :-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma si mir ca n-am stiut mai devreme de ea. Se pare ca e o veritabila sursa de energie.
    He he, Montrealul e un oras primitor. Promit sa-tz(sa va) fiu ghid prin colturi mai putin cunoscute. Cunosc niste locuri... :)

    RăspundețiȘtergere
  3. ...și nu ne duce pre noi în ispită...
    :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. numai impreuna cu domnul inginer... si cu mult goji. :))

      Ștergere
  4. da, o avea mai multe din toate, dar nu mananci 100g fruct uscat odata, cum ai manca 100 g de morcov sau de portocala :)

    RăspundețiȘtergere
  5. inteleg asadar ca respectivul fruct e la fel de folositor la corpul omului ca vinul!:)

    RăspundețiȘtergere
  6. nume, sigur ca nu si in plus, uscat fiind, isi mai pierde din proprietati, INSA ramane fructul cel mai nutritiv.
    ma gandesc la tibetani, care-l au proaspat, deasupra capului lor...

    eu una sunt inca extaziata, nu stiu daca e coincidenta(sau doar autosugestie - se poate), dar de doua zile de cand iau fac seara 20 de flotari(pe langa multe altele) si as mai face, da' nu vreau sa devin "un pachet de muchi". :) sa vedem daca ajuta si la creier, ca acolo e problema. :)

    lektor - aproape la fel... :) oare daca-l rontai cu un pahar de vin rosu langa, se bat antioxidantii intre ei? :) o sa scriu si despre vinul rosu-aliment. sau poate vrei sa scrii tu? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mai bine scrie tu, ca eu nu prea mai am inspiratie de cind beau alcool doar din craciun in paste:)

      Ștergere
    2. tu fait pitié, pauvre toi... :))

      Ștergere
  7. si eu stiam ca e in familie cu catina romaneasca.

    RăspundețiȘtergere
  8. Da! :)
    20 de grame /zi e suficient. Pe termen lung este mai avantajos sa achitionezi un pachet de 1 kg in loc de o punguta de 100 de grame.

    RăspundețiȘtergere
  9. arakelian - pai asta zicea si Pinocchio mai sus, ca se num. catina de garduri. catina noastra e comestibila? marturisesc ca habar nu am despre ce planta e vorba, fie nu creste la campie, fie se numeste altfel popular, ca eu una n-am auzit. dar sunt curioasa sa aflu.

    RăspundețiȘtergere
  10. aura, bine-ai venit! si mie mi-ar placea sa gasesc la pungi mai mari. doamna de la magazin mi-a explicat ca e f. important ca fructele sa fie tinute intr-un pachet opac, pierzandu-si din proprieteti la lumina. ieri am fost intr-un alt magazin naturist si ei vindeau mai ieftin9cantitate mai mare), dar la caserole din plastic transparent(ambalajul lor). nu am cumparat, dar nici nu le-am zis nimic de soare... nefiind o informatie verificata. tu stii ceva de asta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din ce am citit, nu am intilnit restrictia asta privitoare la lumina. Dimpotriva, producatorii spun ca usuca fructele goji la soare. :))
      Daca ai noroc de o gradina, poti sa le cultivi chiar cu mina ta:

      http://gradina.acasa.ro/arbusti-249/cum-sa-cresti-goji-in-gradina-165294.html

      Ștergere
  11. Frate, dar unde gasesc eu fructul goji la Bucuresti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vera, incepusem sa ma ingrijorez... bine-ai revenit. sper c-ai fost DOAR ocupata, ca daca da, nu-i rau.

      poate gasesti la magazinele cu prod. naturiste sau pe net, sa comanzi din vreo tara europeana. sigur ca pana si din america ai putea sa comanzi, da' e scump transportul fir-ar! eu pot sa-ti trimit.

      ramane de vazut daca planta numita catina alba este acelasi lucru cu goji, poate ne lamureste Dragos ca pare sa stie. :))

      Ștergere
  12. Dar catina alba ce are? Adica ce n-are, in afara numelui 'goji'?

    RăspundețiȘtergere
  13. mai Dragose, nu stiu nici ce are, nici ce n-are in plus, pentru simplul motiv ca n-o cunosc pe planta asta. absolut deloc. asa ca spune-ne tu, este sau nu acelasi lucru si daca da, unde se poate cumpara catina asta alba in ro? serios.
    multumiri anticipate!

    RăspundețiȘtergere
  14. Probabil ca nu este acelasi lucru. Am sa ma uit si eu. Catina alba in schimb creste spontan dar se culege destul de greu. Cine vrea tre' sa se-ntzepe. :) Nu cred ca e mai prejos decat 'goji' de care ne-ai spus. Se mai gaseste prin piata si pe strazi, culeasa si vanduta de oameni si copii mai necajiti, vanduta la preturi derizorii. Pe vremuri
    se obtinea din ea pretiosul ulei de catina alba, presat la rece, foarte scump. Acum se da catina la export si se importa uleiul...

    RăspundețiȘtergere
  15. Cora - lasa mania persecutziei, am revenit de pe coclauri, m-a plouat ceva de groaza in Belgia si mai ales in Frantza si ne-a stricat major planurile de vazut chestii. Altfel, a fost bine, prietenii mei au fost angeri din ceruri.

    Intre timp, am luat Goji la Bucuresti; e scump si vine din China, asha ca ma gindesc ca sint crescute cu raze de actziune medie si cu substantze nuclearigene si pernicoase, evident nu scrie nimic despre ce ingredientzi are. O sa maninc cite 20-30 de bucatzi pe zi, sa vedem daca imi face vrun efect.

    RăspundețiȘtergere
  16. http://www.evenimentul.ro/articol/fructele-de-catina-alba-un-miracol-pentru-sanatate.html

    http://www.google.ro/search?tbm=isch&hl=ro&source=hp&biw=1280&bih=603&q=fruct+catina+alba&gbv=2&oq=fruct+catina+alba&aq=f&aqi=&aql=&gs_nf=1&gs_l=img.3...1282.7375.0.9860.17.17.0.10.10.0.94.579.7.7.0.UBxJ3A0Wl18

    Pare sa fie pomul ale carui fructe le mincam in copilarie, erau acrishoare si astringente si li se zicea 'mierea ursului'. NU SINT GOJI.

    RăspundețiȘtergere
  17. Vera nu-sh de unde pana unde mania persecutiei, da' in fine... ma bucur ca ai gasit goji-urile. pai nu prea avem de ales decat sa le luam din china sau mongolia... pe-ale mele scrie ca sunt bio, da' si mie mi se face frica de tot ce vine din china.

    I-auzi ce-a gasit Dragos despre naturopatia chineza. Pana la urma ramane intrebarea: ne tratam cu un ceai cand suntem raciti sau luam un medicament? Traiasca companiile farmaceutice vecine si pretene! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei, aia au gasit-o medicii... Si cum doar in ei am incredere... Cine vrea sa stie cam care-i treaba cu fitoterapia sa citeasca din cartile dr. Ovidiu Bojor. Care a si aplicat pe el ce a scris. Si acum, la 90 de ani are o vitalitate... Nu vracii si vindecatorii si alti 'naturopati' nu prea ma impac... Si ma gandesc la toata nebunia de la inceputul anilor '90 cu bitterul suedez care vindeca orice desi intre multele plante pe care le continea (daca le continea) existau destule cu efecte opuse.

      Ștergere
    2. Nu auzisem de acest domn, merci de pont, extrem de interesant!

      Nici eu nu cred orbeste in vraci sau vindecatori, insa prefer sa-mi fac un ceai decat sa iau o pastila. Iau pastile decat daca nu am de ales.
      Fiind un copil crescut la bunici(in vacante) si find interesata de povestile batranelor din sat precum si de "leacurile" lor, cunosc putin plantele(in special cele de la campie si deal) si efectele lor benefice. Bunica mea a murit la 87 de ani si eu nu-mi amintesc sa fi fost vreodata bolnava de ceva mai grav decat o gripa sau durere de sale. Stiu exact cum se hranea, care era stilul ei de viata, etc. Departe de mine gandul de-a gandi simplist(ca totul se reduce la asta), dar - si ne intoarcem la postul principal - e important cu ce ne hranim trupul si sufletul. :) Parerea mea.

      Ștergere
    3. Ar mai fi dr. Jean Valnet:

      http://www.amazon.com/Traitement-maladies-l%C3%A9gumes-fruits-cereales/dp/B0078NOW7E

      A aparut si la noi.

      Ștergere
  18. Pai, fiindca ai zis ca incepuseshi sa te ingrijorezi... M-am gindit ca te-ai gindit ca te-am parasit. Ceea ce nu era cazu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nuuu, stiu ca nu e cazu'. :) Stiam ca esti ... cu treaba, dar ma gandeam ca daca vreunul din noi astia care dicutam aici cu atata placere e bolnav, nici macar nu stim... erau asa niste ganduri negre. P a avut o veste trista de gen...

      Ștergere
  19. Imi pare rau. Sincer. Pare un tip nostim din putzinul ce-l stiu. Sh-apoi, aficionado de Rolling Stones la nivel inalt - rara avis, ce sa mai... In ziua de azi, mai ales.

    Bulgaria e o tzara exceptzional de frumoasa, cel putzin in partea de litoral. Si mult mai ingrijita decit Romania si, bizar, oamenii par mult mai civilizatzi in unele chestiuni: nu am vazut pungi de plastic, pachete goale de tzigari si sticle/cutii de diverse, aruncate pe cimpuri, cit am rulat pe pamint bulgar. Cum am intrat in tzarishor, cum peisajul s-a schimbat si multe cimpuri erau parseminate cu obiectele de mai sus. Vai de noi!

    RăspundețiȘtergere