marți, 17 iulie 2012

zidul invizibil

Eram mai zilele trecute la "Centrul de Comert Mondial" de la Montreal, un loc "charmant" pe care l-am descoperit  in urma cu cateva luni in periplul meu pe la vama canadiana aflata nu departe.

Prima data am intrat de curiozitate, invitata fiind de cladirea impunatoare si de decorul deosebit ce abia se zarea dincolo de usile impresionante. Cum sunt pasionata de arhitectura si am nasul fin, am intuit ca trebuie sa fie ceva special in imbratisarea arhitecturala dintre contemporan si clasic pe care-am intuit-o mai mult decat s-o vad.
Am intrat.
Am descoperit ceea ce fusese sau doar parea sa fi fost o straduta, care acum era pavata si inchisa complet in partea de sus sub o cupola din sticla, sustinuta de grinzi uriase de otel. De-a lungul ei, buticuri cochete, restaurante si spatii amenajate cu mult bun gust ii sporeau farmecul. Toata partea de sus a cladirilor pe cateva etaje, de o parte si de alta a stradutei e destinata afacerilor,  multe companii canadiene si internationale isi au sediul aici.

Ma uitam cu ochii mari, ca Alice in Tara Minunilor, la frumusetile simple pe care le ofera cateva plante alese cu grija, doua-trei banci sau o fantana desenata cu gust si-mi repetam a nu stiu cata oara ca asta e deosebirea intre un arhitect si un designer de cladiri. La un moment dat ma opresc in fata unei bucati de zid pictata ce era expusa, un fel de opera de arta contemporana, a carei insemnatate incercam s-o deslusesc.

Da, era o bucata din ZID. Am simtit un gol in stomac, exact ca atunci cand am vazut la televizor prima caramida cazand si cand am inceput sa plang, fara sa stiu de ce...
Am ramas mult timp privindu-l de aproape, sub ochii mirati ai trecatorilor, obisnuiti probabil ai locului.

Zilele trecute m-am intors la un pranz intr-unul din restaurante. Discutand cu cineva din complex, am aflat ca multe bucati din zid se afla in Canada, altele(mult mai multe) in US, Europa, Asia sau chiar in Australia. Respectivul m-a intrebat daca noi, romanii, avem o bucata la Bucuresti. Am opinat ca da.
Am cautat apoi acasa, de curiozitate si n-am gasit informatii cum ca in vreun colt al Romaniei s-ar afla vreo bucata de zid...

Ha! Dar ce ne trebuie noua bucati de caramida, cand noi avem inca zidul? Zidul nostru, care ne tinea si ne tine inca acolo pe multi, prizonieri ai acelei lumi, care desi apusa, e, paradoxal, inca atat de prezenta...

PS- Fotografia e luata de aici.

7 comentarii :

  1. Si eu il mai simt inca, chiar daca estompat. Nu conteaza ca traiesc de ceva vreme in fosta ”dincolo”, dar uneori il simt...

    RăspundețiȘtergere
  2. Tu de care parte a zidului te simti? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A... Eu ma simteam bine de partea asta a zidului, da' a venit una si m-a luat de guler si m-a târât de partea ailaltã. Se stie, USA = Uniunea Sovieticã Ailaltã.

      Ștergere
  3. @Dragos
    Avantajul in a-ti placea e ca te poti intoarce oricand cu bucurie, pentru a ramane.

    Deosebirea dintre USA si URSS/Romania comunista e ca "prizonierii" din USA sunt "prizonieri" din cauza propriei ignorante, eventual. Iar ceilalti, cei capabili sa vada dincolo de Coca-Cola, sunt bine merci. Pe cand in comunism, erai condamnat la fericire colectiva. Si stimulat cu arma s-o traiesti.

    ps- stii ce mi-a spus un prieten bun din ro? ca lasa ca stie el cum e in America, ca si el a fost in Germania. :))

    RăspundețiȘtergere
  4. "Deosebirea dintre USA si URSS/Romania ..."

    Desigur. Glumeam.

    "ps- stii ce mi-a spus un prieten bun din ro? "

    Al naibii Dom' Miticã! Noroc ca nu-i vorba de mine, ca si asa aveam prea multi cunoscuti in Canada... :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Nuuuu, nu e vorba de tine, dar mi s-a parut haioasa asemanarea. :)

    Prietenl meu e genul ala pe care-l cunosti din fasa(adica de fo 40) si pe care nu te poti supara, orice ti-ar zice(si invers). I-am raspuns ca mi-ar placea si mie sa stiu cum e in germania si teoretic ar trebui sa stiu, ca doar am fost in US...

    Concluzia a fost ca tot cotoroanta am ramas. :))) Of, of, ce dor mi s-a facut de ei...

    RăspundețiȘtergere