duminică, 12 mai 2013

Tamisa


Am avut musafiri azi, in timp ce aranjam niste pietre de pavaj pentru o platbanda. Aplecati cu nasu-n nisip, nici n-am remarcat ca in spatele nostru trei egrete ne priveau curioase. Venisera sa pasca, ceea ce au si facut de indata ce-am terminat treaba si ne-am indepartat, alungati de soarele dogoritor.
Am zis sa vi le arat si voua, impreuna cu cele cateva plante deja plantate.

Daca-mi spunea cineva cand alergam desculta prin rasadurile de rosii ale bunicii - copil fiind - ca  peste douazeci si ceva de ani voi planta palmieri, cactusi, agave, baobabi, portocali si mango la mine-n gradina, as fi zis ca nu poate fi adevarat. Sau poate ca as fi crezut, am fost destul de visatoare de mica. Ma ascundeam in "maturile" bunicii(in gradina bunica planta maturi care cresteau stufoase si faceau o umbra deasa), cu o carte in mana si citeam in zilele de vara, visand cu ochii deschisi. Acolo am citit Misterele Londrei de Paul Feval, Misterele Parisului de Eugene Sue sau Agonie si extaz de Irving Stone.
Imi amintesc perfect ca le-am citit sub maturi, cu urciorul de apa rece langa mine si mancand mere malaiete din marul de alaturi. Ma imaginam pe malul Tamisei sau in Capela Sixtina si-mi spuneam ca intr-o zi o sa ajung departe, departe, pana la Tamisa o sa ajung...

Si iata-ma azi plantand un "Madagascar palm", un baobab si cativa cactusi, dupa ce zilele trecute am gasit in sfarsit si-am plantat un "Bismarck palm tree" care poate fi vazut in poza cu gastele si care desi acum e verde, va deveni verde-argintiu, o frumusete.  La pepiniera gasita pe internet am avut surprize peste surprize si toate placute. In primul rand era amenajata "acasa", pe un teren foarte mare in jurul a doua, trei case pe care nu le vedeai de copaci. Majoritatea copacilor erau palmieri extrem de speciali, cu fructe care mai de care mai bizare, fiecare avea o poveste si venea din cate o tara exotica, cu aprobari speciale(caci nu ai dreptul sa introduci oricum plante in US si nici in Canada).

A doua surpriza a fost ca plantele lor erau de 3,4 ori mai ieftine decat cele din magazin si ca am avut parte de o lectie gratuita de o ora despre palmieri si copaci exotici. A treia surpriza si nu ultima este ca am cumparat 3,4 plante si am primit cadou inca 3,4 plus flori de pus in par(nu glumesc), domnul care mi le-a dat mi-a zis numele copacului dar l-am uitat si mi-a mai zis ca din florile lui se face parfumul Channel.  Nu stiu cum s-a intamplat dar ne-am imprietenit instantaneu, dupa 5 minute in care ne explica, ne straluceau ochii ca unor copii in magazinul de jucarii si n-am mai fi plecat. Asa ca a venit si celalalt si ne-au prezentat fiecare planta in parte.

Se vedea ca fac asta de ceva vreme si ca o fac cu pasiune. Ne-au aratat un copac cu frunze care miros a lamaie, fara sa fie lamai si altul al carui frunze miros a lamaie amaruie cu vanilie, nu pot sa explic mirosul dar e incredibil si in plus tine mult, mult, dupa ce ti-ai frecat mainile cu o frunza.
Deci trebuie sa ne intoarcem daca avem timp sa luam macar unul dintr-asta mirositor. Si mai vreau sa plantez un portocal si un mango. Loc e destul, curtea din spate e foarte mare. Si cand o sa creasca copacii mei mari, o sa citesc la umbra lor si-o sa-mi imaginez ca sunt departe, departe... acolo unde nu ma gandesc acum ca voi putea fi...

 PS- Primele doua poze sunt de la pepiniera, urmatoarea e cactusul inflorit al vecinului, apoi canalul in care se termina strada mea, la 5, 6 case mai incolo si ultima e curtea care incepe sa prinda viata...

11 comentarii :

  1. superbe pozele!
    Curiozitate de pisica: iarna cum le ingrijesti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci.
      Plantele se ingrijesc singure, sunt in Fort Lauderadale, Florida unde iarna e ca vara. :))
      De-aia am ales cactusi si suculente, sa nu aiba nevoie de apa multa. Pentru cat nu suntem acolo avem un sistem de jicloare alimentat la napa freatica ce poate fi controlat de la distanta(P e un geniu al tehnologiei). :))

      Ștergere
    2. aaaa, deci eram convinsa ca e casa... in Canada

      Ștergere
  2. In piaţa cu celebru nume şvab
    Creştea, până la cer, un baobab
    Cu fructe cât o casă, cu bodegi... lalala la

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti jur ca mi-am scremut mintea cateva zile sa-mi amintesc cantecul cu baobabu' si nimica... :)))

      Ștergere
  3. PS- Egretele au luat-o de buna, au revenit sa-si serveasca micul dejun pe gazon. Cred ca stiu de ce, e probabil printre putinele care nu au chimicale pe el, i-am zis lui nenea care face gazonul(impropriu numit gazon, e un fel de iarba oarecare) sa nu puna chimicale, doar sa-l tunda, ca nu jucam fotbal pe el.

    RăspundețiȘtergere
  4. Să înțelegem că de Crăciun o să cântați (în costum de baie):
    "Ooo, palmier frumos.../
    Ooo, palmier frumos/
    Cu nucile frumoase..."

    Bravos, bre!
    V-ați tras casă la căldurică.
    Acuma... chestia este... cât timp faci în trafic pîn'la plajă?
    Și să nu uităm esențialu': piscină când pui?

    RăspundețiȘtergere
  5. "Ooo, palmier frumos.../
    Ooo, palmier frumos/
    Cu nucile'tot rotunde..."

    sau
    "Ooo, baobab frumos,
    Ooo, baobab frumos,
    Cu frunzele tot lipsa"


    Pan' la plaja sunt 3.8km pe sosea, am facut 15 min cu becicleta si mai putin de 2km pe canal(cel din penultima poza), dar n-am mers pe apa ca n-avem caiace sau barca.
    Distanta in linie dreapta e mai mica, dar tre' sa treci canalele si podurile sunt mai departe. N-avem motive sa mergem cu masina.

    Hahhha, piscina nu punem, am avut una la Montreal din beton de 100 de mii de litri de apa... si am scos-o. Tu ai piscina? Daca da, cine o curata si cate luni pe an o folosesti? :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pas mal ;). Plaja, baobab, cocotier, nisip, canal etc.
      Pac, bag capul la munca. Dixtractie placuta, la voi acolo.

      Ștergere
  6. Cinșpe minute cu bicicleta nu pare mult - da' nu uita că trebe să cari prosop dă plajă, sticluțe de apă, carte de citit, umbrelă, alea - se cam adună.
    Astea nu-s motive?

    Piscina... da, e la fel ca și cu băutura: e bună, da' trebe să te ții de ea.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ma, io acuma iti spusei ca n-am simtit nevoia de masina, da' tu nu ejti obligat sa ma crezi.

    Eu nu iau umbrela la plaja, ci ma dau cu crema(oricum sunt bruneta, nu mi se roseste pielea, devine ciocolatie din prima), iar in rucsac iau asa: prosop, crema de plaja, un mar+ un iaurt, kindle. Apa cumpar de pe acolo...
    N-am nevoie de mai mult ca oricum dupa doo ore de nefacut nimica ma plictisesc de moarte.

    Tu esti genul care te duci la plaja cu umbrela, glasiera... mananci, bei si eventual adormi pe plaja? :)
    Oricum nici la prima intrebare nu ai raspuns...

    RăspundețiȘtergere