sâmbătă, 22 iunie 2013

Richard Neutra

Richard Neutra este unul din cei mai mari arhitecti modernisti. Nu-mi vine sa zic "a fost", nu pentru ca ar mai trai, ci pentru ca artistii nu inceteaza sa fie nici dupa ce se sting.
Austriac de origine, studiaza la Universitatea de Tehnologie de la Viena si la Universitatea din Zurich, apoi lucreaza ca arhitect peisagist in Austria si Elvetia. Colaboreaza cu arhitectul Ernst Freud (fiul lui Sigmund Freud), al carui stil arhitectural e puternic influentat de Mies Van des Rohe. In aceeasi perioada Walter Gropius fondeaza Bauhaus in Germania, Le Corbusier incepe sa se faca cunoscut in Franta si nu numai, finlandezul Alvar Aalto isi perfectioneaza stilul, trecand de la unul clasic, la moda in acea vreme in tarile nordice, la "stilul international". Europa e in plina epoca modernista, atat in aritectura cat si in arta. E, dupa mine, cea mai inovatoare epoca artistica, dupa arta si arhitectura romana, explozie de lumina, de forma si de culoare, in formele lor cele mai pure.

In 1923 Richard Neutra emigreaza in Sua si incepe sa lucreze cu nimeni altul decat Frank Lloyd Wright, apoi in 1926 se muta in California si isi deschide propria firma de arhitecti in colaborare cu Rudolf Schindler.

Incepand cu 1930 stilul lui incepe sa se consolideze,  devenind unul geometric, curat, influentat fiind de "stilul international", insa avand o puternica personalitate. De fapt multi considera Neutra ca fiind pionierul "stilului international" in Sua, cel care-l aduce de peste ocean si-l transforma intr-unul propriu Americii, plin de lirism.

Exemplul definitoriu pentru acest stil il reprezinta "The Kaufmann Desert House", situata in Palm Springs, California. Geniul arhitectural al lui Neutra se simte in imbinarea armonioasa dintre "interior" si "exterior", legatura dintre cele doua planuri facandu-se discret prin ziduri vitrate, prin "patios" sau "porches". Astfel interiorul se prelungeste subtil catre exterior si se continua spre gradinile care sunt de o simplitate desavarsita.

"The Kaufmann house" a fost desenata pentru Edgar Kaufmann Sr,  care e nimeni altul decat proprietarul binecunoscutei "Fallingwater home" din Pennsylvania, desenata de Wright. Cum proprietarii isi doreau o casa de vacanta la soare si cum dispuneau atat de resurse materiale cat si de un gust inegalabil, iata-i "scriind" inca o pagina in istoria arhitecturii.
Casa a fost construita intre anii 1946 si 1947 si are, dupa moartea proprietarilor, o istorie destul de zbuciumata. Lasata in paragina o lunga perioada, incepe sa se deterioreze, dar este cumparata in cele din urma de un bancher si de sotia acestuia, doctoranda in istoria arhitecturii care isi scrie teza despre restaurarea caselor moderne, in timp ce casa e restaurata integral in stilul initial. Pretul  la care acestia au cumparat casa a fost undeva in jur de 1.5M$(in 1993). Costurile restaurarii nu sunt neglijabile, dar devin secundare cand este vorba de o comoara a arhitecturii moderne.


Istoria casei nu se incheie aici, cei doi proprietari divorteaza la un moment dat, incearca sa vanda casa care atinge un pret colosal de 19.1M$ la casa de licitatii Christie's, dar apar probleme cu vanzarea si-n cele din urma ea apare listata la un pret de 13M$. In final cei doi ex-soti decid sa o pastreze si sa o foloseasca alternativ.

Mda... iar eu nu pot sa cred ca desi am fost la Palm Spring de 5, 6 ori, uneori chiar cu scopul de a vedea bijuteriile arhitecturale, am omis-o tocmai pe aceasta. Un motiv in plus sa ma intorc si sa merg intr-o excurie ghidata in scop arhitectural. Daca vreti sa vedeti de ce ma ambalez, ia uitati-va aici.

 Cel cu camera imi aminteste de mine, cand spionam printre gard si voiam sa intru in curtea casei lui Wright din Pasadena, California, manata de-un vecin binevoitor...
Cata frumusete, cata frumusete!!!

PS- Mai multe poze gasiti aici.
(PPS- Mi-e tare drag ca am exact aceleasi scaune Eames ca cele din living room-ul lor. Si sunt adevarate).  :))




11 comentarii :

  1. ah, cand te gandesti ca in facultate fugeam de la cursurile mele pentru a merge la arhitectura. si nu erau numai baietii frumosi de acolo de vina :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nici macar asta nu puteam face, ca nu era sectia arhitectura la noi in fac, eram insa prietena cu cei de la constructii civile si le admiram "elevatiile".
      Ma fascina si faptul ca-si puteau permite sa puna pomi si oameni in desenele lor tehnice, pe cand ale noastre erau "muarte". :))

      Tu ce specialitate ai terminat?

      Ștergere
    2. Da' am recuperat dupa(am citit singura) si recuperez acum, am cateva cursuri de istoria arhitecturii la scoala, din care unul la toamna. Abia astept! :)

      Ștergere
    3. da, istoria arhitecturii era adorata mea, raspundeam la curs, la inceput profesorii erau socati cand raspundeam ca sunt "grupa 3 la filologie" :))). pe urma se obisnuisera cu mine. ah, cum mai devoram cartile de arhitectura la British Council! am ramas de pe atunci cu obsesia "spatiului pierdut" si mi-a folosit cand am facut casa: am utilizat la maxim fiecare coltisor ;))

      Ștergere
  2. Waaaw, ce frumos trebuie sa fie sa-ti faci casa. In primul rand c-o faci exact pe gustul tau dpdv arhitectural si-n al doilea pentru ca, asa cum zici, va fi functionala 100%.
    Si noi am visat ani de zile asta si am tot cautat terenuri de vanzare, dar in zonele unde ne doream au fost imposibil de gasit. Hehehe, gasisem si arhitect, asta inainte de-a gasi teren.
    Ne raman renovarile pe gustul nostru, am avut grija sa luam casa suficient de veche. :)))))))

    RăspundețiȘtergere
  3. Exact ce-mi place din modernitate se gaseste la acest domn. :) De fiecare data cind vad in drumurile mele zilnice cite o hidosenie arhitecturala ma intreb cit de dificil e sa proiectezi si sa construiesti ceva mult mai simplu, mai bine proportionat, mai aerisit... se pare ca este aproape imposibil in unele arii geografice avind in vedere ca este o problema de gindire pura.

    RăspundețiȘtergere
  4. Voi sunteti probabil "prinsi" de "mastodontii" din sticla si metal fara proportie si forma, asa cum noi la Montreal suntem prinsi in "falsul stil victorian" care vad ca nu apune...

    Si nu inteleg nici eu cum se face ca intr-un oras cultural ca Montrealul(la Bucuresti doar dracu ne mai scapa) se face inca arhitectura "de comitet", care trebuie sa fie aprobata de un neica nimeni de la primarie care n-are treaba cu arhitectura si care le refuza arhitectilor proiectele "prea indraznete". Accepta in schimb orice rahat anonim semnat de un tehnician oarecare. Nu c-as avea ceva cu tehnicienii, dar e ca si cand te-ai duce sa te opereze asistenta medicala...

    Macar de-ar fi doar o problema de gust... dar e una de lipsa crasa a acestuia. Cu riscul de-a parea elitista, gustul se formeaza, iar diferenta intre stil si "moda", zicea cineva, sta in calitate.

    Hahahah, ce m-am ambalat. :))

    RăspundețiȘtergere
  5. stai sa ma ambalez si eu: am vizitat de curand in Germania casele maestrilor din Bauhaus. dom'le, ce naiba o fi greu sa faci in zilele noastre ceva functional si simplu? ca uite, modele avem! grrrrrrrrrrr

    RăspundețiȘtergere
  6. Ohhh, Bauhaus! :)
    Eu nu stiu cum se construieste acum in Europa(in afara de Ro), dar din ce mai vad pe net in tarile nordice se construieste cu gust. Oricum tarile "scandinave" au dat mari arhitecti si designeri, offff, ce-mi doresc sa vad Finlanda, Norvegia, Danemarca.

    Culmea e ca in Ro desi acum se construieste prost in general, scoala de arhitectura a fost excelenta, a dat mari arhitecti. Unul din cei mai buni arhitecti canadieni e roman/a studiat la Bucuresti - Dan Hanganu. Mare arhitect, mare OM!

    RăspundețiȘtergere