marți, 2 iulie 2013

2 iulie

De obicei pe 1 sau 2 iulie e cheful anual la noi, unde tot familionul se aduna si sarbatoreste aniversarea lui Michel. Si cum de ziua mea(iarna) Michel imi pregateste cele mai alese bucate(de obicei fripturi a caror materie prima e aleasa cu grija si care-s tinute in cuptor 6,7 ore sub atenta supraveghere, la temperatura controlata, etc), mi-am zis sa fac anul asta ceva mai gustos decat frigaruile traditionale. Nu, eu nu sunt capabila de chestii sofisticate ale caror ingrediente nu le mai iei urma, la mine totul trebuie sa fie dintr-o bucata, sa vada omul ce mananca. Si da, savoarea sta de obicei in asezonare.

Cum eu sunt doamna peste si fructe de mare, la munte, la mare, in orice imprejurare, iata-ma cu tema serii: peste si fructe din apa, desi ma intreb de ce le cheama asa. Si cum cina a fost mai mult decat delicioasa si nu a fost simpla remarca de politete dar chiar a fost bun, zic sa pun pe hartie ce-a fost, poate o sa vreau sa-mi amintesc vreodata. Inspiratia mi-a venit acum doua trei zile, brusc.

1. Gustarele
- Rulou de piept de pui(stiu, asta nu e fruct de mare, e exceptia) cu ceapa, ciuperci, putin cascaval, ceapa verde, marar+ patrunjel.
- "trampette de legumes" cu tzatziki, adica legume taiate, servite cu tzatziki "maison", pe care l-am facut eu cu manutele mele din castraveti , iaurt, menta, coriandru, putin usturoi.
- Lipii/tortillas(doua feluri, eu am asta in casa mai mereu) bagate in cuptor pana devin crocante, apoi rupte in bucati mari pe care puteai sa pui fie hummus, fie tzatzikiul de mai sus. Puteai sa le mananci si goale, sunt o bunatate.
- Masline asezonate
- Amande prajite

2. Salata cu avocado, mango, salata verde, creveti si caracatita afumata, servita cu un sos de lamaie, ardei si iaurt si presarata cu boabe de coriandru(reteta originala avea si maioneza, dar ar fi fost pacat). Cei mai flamanzi au servit bagheta cu unt langa aceasta salata... am avut printre noi doua persoane care ieri si azi s-au mutat si care sunt si tineri pe deasupra, deci mai gurmanzi. Eu am rontait o feliuta de paine cu seminte de in. :))

3. Somon de Atlantic servit cu "riz basmatique aux epinards", cu asparagus si cu ciuperci. Ciupercile(de marime mijlocie) sunt bagate la cuptor, intregi, apoi servite cu un pesmet din paine cu cimbru si putin ulei, care s-a rumenit usor in cuptor si care se pune peste ele. Peste acestea se toarna un sos lejer din lapte si branza feta. Am folosit feta cu 15% grasime, asta am de obicei in frigider. In ciuda grasimii lipsa, branza e extrem de gustoasa.
Aici s-a adaugat o salata adusa de musafiri, dar chiar si fara era ultra suficient...

4. Tort de capsuni, miam, miam, o bunatate, facut de Lyse, ce ma fac ca mi l-au lasat in frigider, toti au declarat ca dupa masa asta trebuie sa posteasca maine. Nu ma lasa sufletul sa-l arunc, ceea ce inseamna ca-l voi manca. Poate-l congelez si scap...

5. Cafea si ceai... si abia daca ne mai puteam misca. Maine sunt libera, promit sa alerg cativa kilometri.

Si sa nu uit, la multi ani canadieni, oriunde v-ati afla!


PS- Poze la bunatati n-am facut, ca nu am avut timp, poate-mi trimit cei care-au facut. N-am ratat insa poza cu tortul.

21 de comentarii :

  1. frumaosa ideea de a sarbatori aniversarea la data fixa, dar si la data fixa + 6 luni ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu cred ca m-am exprimat bine, aniversarea se sarbatoreste atunci cand e, ziua lui Michel e azi, dar de obicei o serbam pe 1 iulie ca e ziua Canadei si toata lumea libera.
      Si "cheful" e la altcineva acasa decat la sarbatorit, ceea ce e foarte convenabil pentru sarbatorit, care nu se ocupa de NIMIC in afara de taiatul tortului. :))

      ps- cunosc insa pe cineva care e nascut in decembrie ca si mine si care voia sa-si serbeze cei 50 de ani vara, sa poata face petrecere in curte, cu multi invitati. :)))

      Ștergere
  2. dar de baut, nimic? doar ceai si cafea?:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahhhaa, am facut o limonada adevarata cu multa menta, au mai fost ape minerale si moûts de pomme, multa bere(tinerii) si sporadic niste vin.
      Sarbatoritul e la regim si cum el e cel care se ocupa de "hot medoace" si cum bautul cu el e un adevarat ritual, nu prea ne-a mai venit sa bem, fara ritual. Sa speram ca se reface in curand, macar sa participe la prima parte, degustarea si sentinta... de restul se poate ocupa fiecare :))

      Ștergere
    2. Åk, mergea un pinot noir, la deruta, tinerii canazi merita si ei putina fericire:)

      Ștergere
    3. Pinot noir la somon? Daca tu zici(eu as putea sa-l beau, in orice caz). Nu ca nu le-ar placea si lor, dom' profesor, da' nu vor sa se obisnuiasca prost, ca sunt elevi/studenti si saraci. :)

      In alta ordine de idei, ar fi trebuit sa le fac si-un piure, la somonul ala... :)))

      Ștergere
  3. salata aia imi cam face cu ochiul...; cand v-aud cu avocado ala si cu mangoul... am incercat si eu pe aici, ca se gasesc pe toate tarabele (cartofi s-ar putea sa nu gasesti in piata, dar mango si avocado da), dar e clar ca trebuie pricepere la preparat chestii cu mango si avocado...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mosule, nu e greu, important e ca fructele sa fie tocmai bune de salata, nici prea tari, nici prea moi, cand apesi pe coaja sa nu fie dure, dure, dar nici sa-ti intre degetul in coaja. De obicei se pune zeama de lamaie si putin iaurt la sos, menta taiata fin si seminte de coriandru(asta poate sa fie inlocuit cu coriandru verde sau sa lipseasca).
      Unii mai pun rosii micute, taiate pe jumatate. Reteta mea era cu creveti care se adauga intregi, fara a li se inlatura coada, insa eu am adaugat caracatita afumata, am gasit o delicatesa intr-un magazin naturist, dar nu e obligatoriu. A... si am mai taiat un ardei rosu fin fin.
      In reteta mea se mai pune putina salata verde, caci avocado e un fruct destul de "gras", deci trebuie sa fie mai leger. Eu am taiat totul pe lung, fasii largi de 7,8 mm(he he), ca sa mearga cu forma crevetilor(ca de, era pentru musafiri). O sa refac salata si voi face poze.
      Pofta buna! :))

      Ștergere
    2. PS- Daca fructele sunt prea tari cand le cumperi, nu trebuie decat sa astepti 1,2 zile si ele vor fi tocmai bune de salata. Din experienta mea, asta e secretul unei bune salate. Avocado eu il pun in orice salata verde, de ex.

      Ștergere
    3. am retinut! om vedea cu prima ocazie....

      Ștergere
  4. Am citit, mă duc să beau un ceai:)

    Doamnă, te-ai prezantat espectacular, am vrut să întreb și eu cum merg toate astea cu ceai și cafea, dar poate era un brunch?

    Cineva-ului care vrea să se sărbătorească la sfârșit de an pe căldură îi spunem vivat emisfera sudică și la mulți ani din partea cui visează la același lucru.

    Vreau înapoi în Mexic la avocado așa cum trebuie, nu la aiurelile de aici.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nuuu, nu era brunch, era cina cina, cafeaua s-a beut dupa ora 19, famelionul asa bea. De fapt doar tinerii si varsta a treia. Tinerii pen'ca mai pleaca prin alte parti dupa, iar soacra-mea asa bea dintotdeauna. E mai rezistenta ca noi toti, irlandeza, ce vrei??? :))

      Ceaiul a fost beut de unii de varsta a doua(printre care si eu) si-a fost de menta verde cu vervene, tocmai bun pentru digestie.
      Eu nu beau ceai verde/negru dupa ora 2,3 pm, ca-si face efectul dupa 8 ore.

      Si eu vreau in sud, in nordul mexicului, adica. :))

      Ștergere
    2. Nici eu nu mă ating de cafea/ceai după ora 3, decât daca e revelionul și trebuie să stau în picioare veselă etc.

      Mă uit și eu aici, mai ales la restaurant, cum încheie cu toții cu cafea, n-o să înțeleg mecanismul.

      Și dacă urletele oamenilor (ăștia de aici) au o explicație?!

      Ștergere
  5. eu tocmai am mîncat, dar mi s-a făcut foame la loc! ce pricepută eşti, felicitări! :-) da, da, poze!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-s priceputa, dar am pregatit din timp detaliile. I-am zis lui P ca pentru a ma putea pregati in tihna am nevoie de ajutor. M-a intrebat ce vreau sa faca si-am raspuns repede: curat in toata casa.
      A mers, deci m-am ocupat exclusiv de gatit, ceea ce mi-a chiar placut. :))

      Ștergere
  6. mangoul cum se alege? eu il cumpar doar cand intra degetul in el pentru ca nu-s sigura ca se coace (nu doar borseste).
    adica nu stiu daca e din fructele care se coc dupa ce au fost culese (banane, avocado) sau din alea care odata taiate, asa raman (rosii)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mangoul se coace si el daca il tii afara din frigider(chiar si in frigider se coace), eu nu mai iau copt, copt, ca mi s-a intamplat sa nu-l mananc imediat si sa devina prea moale. Si cand e moale e greu sa il tai cum trebuie pentru salata(curge zeama din el). Asa ca eu il consum ca pe fruct daca e moale si in salata daca e mai "ferm".

      Iar la mango ma ghidez si dupa culoare... isi schimba culoarea din verde in galbui sau rosiatic, daca e copt. Compar intotdeauna cu fructele de alaturi, daca toate sunt tari ca piatra, nu risc.

      Ștergere
  7. mbine, si de Canada day ce ati facut? ;))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai asta, doi in unu. Dupa cum vezi, tortul e rosu cu alb. :))

      Ștergere
    2. aha, ma gandeam io, fuarte patriotic din partea voastra :))

      Ștergere