vineri, 5 iulie 2013

Balada stelei lui Vio sau post plictisitor

Discutand cu Vio despre balada stelei duble, mi-am amintit brusc de "icoana stelei ce-a murit" a lui Eminescu si apoi de colegii de liceu, de proful de romana si de orele de romana din liceu, de dirigu' si de orele de mate.
Cu jumatate din colegi m-am regasit pe FB si aproape toti s-au inscris pe un grup yahoo special creat de doi dintre colegi.
Cu ocazia reinnodarii amicitiei am constatat ca majoritatea sunt neschimbati, "inlauntru" sau cel putin asa par, dupa emailurile pe care le trimit si dupa ceea ce-i pasioneaza. Deslusesc inca in toate astea copii de altadata si ma regasesc pe mine, cea de atunci. Pare ciudat, dar desi m-am schimbat mult, nu m-am schimbat "major". Dovada ca personalitatea se contureaza la adolescenta, apoi doar construim pe schelet.

 Mi-am amintit amanunte uitate, de exemplu porecle cu care baietii se mai semneaza si acum. Pare ciudat sa vezi oameni in toata firea, cu copii, neveste si slujbe serioase, semnand Licu, Careca, Mondi, Ipu sau Poetu' si s-o vezi pe Loretta ramasa aceeasi nonconformista baietoasa care le spune la obraz ce crede.
Sambata viitoare vreo 15 dintre ei se intalnesc din nou, ca-n fiecare an de cativa ani incoace. Ceilalti sunt fie ocupati tare, fie plecati in lume, ca mine. Probabil de-asta mi se rostogolesc amintirile, "these days"... mi-as dori tare sa fiu si eu cu ei. :)

Ce-mi amintesc cel mai bine sunt orele de romana si proful, un nonconformist. Fiind un liceu industrial, Lic. ind. nr. 1 din Craiova( li 1), sectia electrotehnica, nu faceam gramatica si fiecare tema/lectie de romana incepea cu o scurta parte teoretica gen scoala ardeleana sau temele poeziei eminesciene, de exemplu, urmata de discutii libere pe marginea operelor citite.
Offf, discutiile astea erau de vis, mai ales ca vreo 5,6 din clasa citeam tot si la discutii participa toata lumea. Era un fel de amalgam de idei nastrusnice de tineri de 16, 17 ani, o feerie. Proful intervenea uneori si ne aducea pe calea batatorita, cum s-a intamplat odata cand discutand de Eminescu, am ajuns la chiloti de dama(va jur). Asa ca iata-ne pe cativa dintre noi plonjand in Calinescu si Vianu sau adormind cu Alexandru Piru la capatai, de se ingrojorau ai mei ca stau cu lumina aprinsa pana la 3 noaptea sa citesc bazaconii, cand bacul batea la usa... Parca de Bac imi ardea mie. :)

Notele la romana se dadeau pe discutiile din clasa, la rarele lucrari scrise cu chestii teoretice si la multiplele referate pe care le faceam acasa si pe care le adoram. Nici un comentariu de invatat pe de rost, NIMIC! Pe de rost invatam versuri sau citate...
Tezele nu mai stiu cum erau, dar creca erau usoare, intelegeti oricum ca eu eram pasionata, deci notele nu ma'nteresau defel.

Am avut aceeasi colegi timp de patru ani, desi in mod normal treapta a IIa trebuia sa ne "cearna". Din doua clase de electrotehnica una devenea electronica(cei mai buni), alta electromecanica(in ordinea descrescatoare a notelor). Dirigu' ne-a spus ca el are de gand sa ia clasa de electromecanica la dirigentie si ca cine vrea nu trebuie decat sa opteze pentru electromecanica din start si ramane in aceeasi clasa. Au ramas toti, mai putin doua colege care voiau ele neaparat clasa cea mai cea si ne-au venit doi baieti noi, cei mai de gasca din cealalta clasa. Si dirigul, dirig si proful de romana, prof de romana. Sa vedeti viata, excursii la Paltinis si Poiana marului cu dirigu, invitatii la el acasa cu fumat trabuce(cate-un fum asa), discutii despre Franta si lumea libera(unde el fusese), noi eram inca in comunism, atunci s-a schimbat oranduirea. :)

Dirigu are 70 si ceva de ani acum, locuieste la Timisoara si o data pe an vine la Craiova sa se intalneasca cu gasca. Proful de romana a intrat in politica, nu mai stiu ce-a devenit, dar era prieten bun cu Radu Berceanu politicianul, care a fost si el prof(de aeronautica) la noi in liceu si care era tare de treaba.

O sa va povestesc alta data patanii din excursii, cu schiat si cazut pe partii, cu mersul pe raul inghetat(credeam ca e sosea), cu discoteca, cu pomul de iarna de la paltinis(taiat de dirigu' cu baietii, noaptea) in care am pus linguri, furculite si sosete(curate, parol), cu trasul la tinta cu zapada in tabloul lui Ceausescu si  amenintarea cu exmatricularea a clasei intregi de catre secretarul de partid pe scoala care dupa revolutie(culmea) ne-a devenit diriginte pentru ca pe dirigu' l-au pus director... :))

 Da, cam plictisitor postul asta, da' asa e cand incepi sa imbatranesti... :))






9 comentarii :

  1. ba nu e plictisitor deloc, mă bucur că ai scris, foarte fain!
    ia să-ţi mai aminteşti! :-)
    weekend fain! şi o să ajungi şi tu la o întîlnire de asta probabil... :>

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu cativa dintre colegi m-am vazut anul trecut, cand am fost in ro si anul viitor o sa propun eu o intalnire cand merg din nou.

      Weekend placut si tie!

      Ștergere
  2. Și mie mi-a fost bine în liceu, dar, din ce povestești, tu te-ai distrat mai mult. :) Să ne detaliezi unele dintre povești (de exemplu aia cu râul înghețat :D).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ne-am distrat tare, da, dar tinand cont ca dirigu era prof de mate, am si invatat. Imi amintesc ca aveam 5 ore cu el intr-o zi: mate, mate, dirigentie, informare politica si nu mai stiu ce. Erau toate de mate, ce crezi(uneori ne punea muzica clasica o ora intreaga)?

      Hihihi, mi-aduc aminte ca ne dadea cate-o pauza genul: cine are nevoie la baie, sa se duca. Si-n timp ce aia care nu se mai tineau, plecau, ne spunea: "Pana va mai odihniti mintea, hai sa facem una din gazeta!" :))))

      O sa mai zic, da. :)

      Ștergere
  3. la anul fac 25 de ani de la terminarea liceului.

    nasol.

    cred ca ma duc totusi, anumitor fantome trebuie sa le adaugi carne ca sa scapi de ele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multi inainte!
      Tu ai terminat liceul in '89, deci n-ai apucat sa faci misto de profii aia care te'nervau cam cum era secretarul nostru de partid, baiat bun dealtfel, doar ca cam oportunist... :))

      Eu fac 25 in 2015(m-au dat la scoala tarziu, sa nu ma streseze, hahahaha), vai ce batrani suntem, dom' profesor! :)))

      Ștergere
  4. eu n-am avut parte de clase din astea. nu mai stiu nimic de niciunii dintre colegi, de la cls. 1 pana la facultate :)). am o prietena care e inca prietena cu colege de gradinita! ah, ba chiar doua prietene am care tin legatura cu colegi din negura timpului :)). mi se pare foarte frumos, mi-ar fi placut si mie! mno, pai sa ne mai povestesti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doi din cei mai buni prieteni ai mei sunt fosti colegi de 1-8, da, in primii ani am tinut legatura si pentru ca parintii locuiau in acelasi cartier, apoi am format un fel de "gasca" si ne intalneam destul de des la o bere. Cu timpul, trecand ba prin una, ba prin alta impreuna, ne-am dat seama ca noi chiar suntem prieteni. :)))

      Dar de majoritatea nu mai stiu nici eu nimic. Mi-ar placea sa stiu care ce-au devenit. :)

      Ștergere
  5. nici eu nu am avut parte de astea. Desi am facut liceul dupa revolutie, am avut diriginta (tot de mate), terorista, dar am si invatat carte. Proful de fizica a iesit in evidenta, prin relaxarea si venitul la scoala doar de placere ( avea el si alte activitati financiare), asa ca avea ce povesti.

    RăspundețiȘtergere