duminică, 21 iulie 2013

insight

Cred ca stiu care va fi masina pe care o vreau si stiu si de ce. Cum zicea prietenul meu Ovidiu, cel mai tare motorist din cati cunosc(si pe cuvant c-am cunoscut cativa), facand misto de mine, o vreau pentru ca e rosie.

Sau cum imi povestea prietena mea Lia cand s-a dus sa-si cumpere masina si in timp ce vanzatorul ii vorbea despre parametri si functionare, ea masura lungimea cu pasul, intrebandu-se daca va fi in stare s-o parcheze. Iar cand vanzatorul a intrebat-o care-i sunt criteriile de evaluare, a raspuns ca unul singur, trebuie sa fie scurta.

Ei da, si-a mea o sa fie scurta, desi n-o sa fie un Smart electric pentru care e deja lista de asteptare, iar din aceasta cauza vanzatorii au marit pretul. Iar eu am hotarat sa nu le dau bani in plus. Si oricum as da-o, un Smart electric nu e un Porsche, asta e clar. So, mai asteptam...  :))

Adica nu asteptam asa mult, o sa luam o Honda Insight coupé din 2006(ultimul an de fabricatie al modelului) care e o bijuterie de masina. Votata 6 ani la rand masina anului la categoria ei, mica Insight a fost considerata cea mai eficienta masina a anului 2006 in US(consum de 3.4 l/100km), devansand Toyota Prius(consum de 4.5 l/100km).

Honda Insight e un hibrid si e echipata cu un motor(mas) cu 3 cilindri, cu o cilindree de numai 1l si cu unul electric  recuperator de energie(majoritatea la franare). N-am gasit inca date despre puterea combinata a celor doua motoare, dar chiar sunt curioasa, o sa mai caut. Cele doua motoare functioneaza in paralel.

Motorul pe benzina e un VTEC* economic. Honda  a fost primul constructor de automobile care a introdus un VTEC pe o masina de serie, in 1989 (pe Honda Civic). In ce consta "frumusetea" acestui motor? Pai permite functionarea lui cu un amestec sarac la turatii mici si imbogatirea acestuia la turatii de peste 2500 rot/min, reducand astfel consumul inutil de combustibil si mai ales poluarea. Se stie ca la sarcini mici si medii, la aceeasi deschidere a supapei de admisie se pierde inutil benzina amestecurilor bogate care nu e arsa in totalitate(lucrurile nu sunt asa simple, nu intram insa in detalii). VTEC-ul are doua supape de admisie pe fiecare cilindru, supapa secundara se deschide numai pentru sarcini mari. Deci e ca si cand ai avea un robinet la apa si in loc s-o lasi sa curga inutil, il deschizi numai cand ai nevoie...
Nu intru in detalii nici despre  forma camelor sau despre arborele cu came, vreau doar sa mai spun ca forma camerei de ardere e una particulara care asigura miscarea amestecului si o mai buna ardere, iar culbutorii sunt prevazuti cu rulmenti cu ace pentru diminuarea frecarii intre ei si came.

Motorul electric este montat pe volanta celui pe benzina si recupereaza energia  acesteia, la deceleratii. Energia mecanica e transformata deci in en. electrica, energie care se stocheaza intr-o baterie NI- metal(aceasta poate fi inlocuita cu o baterie cu Li, de capacitate mai mare, ca intre timp tehnologia a evoluat). In timpul accelerarii bateria alimenteaza motorul electric care functioneaza impreuna cu cel pe benzina. Inlocuirea bateriei cu Ni cu una cu Li de capacitate mare, impreuna cu cateva "mici modificari" de soft si eventuala adaugare a unui sistem de bransare la sursa de curent maresc timpul de functionare al motorului electric la accelerare si-l fac chiar independent de cel cu benzina. Exista multi pasionati care au facut modificari, unii au reusit sa obtina un parcurs de 50 km numai cu motorul electric in functiune. Consumul de benzina poate deci sa fie scazut inca si mai mult...

Caroseria e din aluminiu, adica rigida. Materialul din care e facuta(aluminiu si plastic special) si forma ei contribuie la realizarea unui coeficient aerodinamic de numai 0.25, intrand in categoria celor mai aerodinamice autovehicule din toate timpurile. Ca sa nu mai vorbim ca aici iarna nu-i ca vara si sarea de pe sosele nu-i ca praful... de pe toba. Speram astfel sa n-avem praguri cu gauri.

N-am vorbit inca despre aspect, dar forma aerodinamica ii asigura o aparenta sobra, fara "brizbizuri" si curbe inutile. Culoarea sau tipul transmisiei sunt complementare(fara sa fie neimportante)... inaintea lor trec insa numarul de km si starea generala.

Deci cam asa... Insight? Nu suna rau! Abia astept, abia astept! :)))

* VTEC- variable valve timing

11 comentarii :

  1. criteriile mele sunt: forma- cat mai rotunda- si culoarea. clar ma pricep!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Presupun ca ceri ajutorul altora atunci cand iti cumperi masina. Ca Smartul nu-i o alegere tocmai rea... :))

      Ștergere
  2. Cora, fără nici o legătură cu textul, am fost în Bruxelles, m-am întâlnit cu Arakelian și plimbându-mă pe străduțe înainte să ne întâlnim am trecut pe lângă un magazin de bijuterii. Am întors fără să vreau capul, trecusem de vitrină și m-am întors. Am intrat și am recunoscut unele bijuterii și am știu să întreb de Arata Fuchi și Karolina Bik. Doar ție îți datorez asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aveau Arata Fuchi si Karolina Bik in aceeasi galerie? Sau zici ca era magazin de bijuterii normal? Ma cam mira, mai ales pentru Arata...

      In final ai gasit cerceii pe care-i cautai?

      Ștergere
  3. Nu, nu. Am văzut bijuterii de Arata Fuchi, dar eu am știu să întreb și de Karolina Bik.
    Dar de ce spui asta despre Arata? Nu-și vinde bijuteriile în magazine? Căci era un magazin normal, mă rog, ca să intri trebuia să suni și îți deschidea o doamnă nu prea zâmbitoare, singura din Bruxelles nu prea zâmbitoare.

    Nu am găsit eu ce căutam, dar și dacă găseam, doar mă uitam luuuung.
    Acum nici nu mai știu sigur ale cui bijuterii le-am văzut, dar știu că am întrebat, pe lângă Arata și Karolina, și de Jacqueline Cullen. Toate numele astea de la tine le cunosc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Artata vinde in mare bijuteriilor de arta care au in general o clientela oarecum avizata care e pregatita sa plateasca in plus pentru "arta".
      Bijuteriile "normale" si clientii lor(in principiu) sunt obisnuite sa cumpere/vanda la gramaj aur/argint/pietre. Nu ca ar fi rau sau bine, e doar diferit.

      Dar ma rog, asta se intampla in general, nimic nu e alb sau negru... :))

      Ștergere
  4. Ah! Păi clar era o bijuterie cu o clientelă avizată, noi am cam picat acolo, poate de aici lipsa de zâmbet a doamnei. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu explicam cum stau lucrurile cu Arata, cat de "avizata" te-ai simtit tu sau care-o fi fost cauza lipsei de zambet a cucoanei "nu pot pentru ca sa sa stiu", dar daca vrei parerea mea, eu cred ca cucoana nu-si prea iubea meseria, caci altfel ti-ai fi amintit cu drag de ea si de buticul ei/unde lucra.

      Si chiar de-ar fi fost "supergaleria lu' peste", nu esti nepoliticos(presupunand ca ea a fost) doar pentru ca ai impresia ca clientul tau e "neavizat", pentru simplul fapt ca nimeni nu se naste "cunoscator". Si oricat ai "cunoaste", nu poti sa cunosti tot.


      Ștergere
    2. ai trezit-o din somn :) sau dintr-o intalnire in biroul din spate ;)
      By the way, eu bantui prin centru dar nu intrai in NICIO bijuterie niciodata. Si vii tu, si intri, si mai pui si intrebari ...

      Ștergere
  5. Nu a fost nepoliticoasă, mi-a permis doar o comparație deoarece la Bruxelles am avut parte doar de oameni zâmbitori.

    Baaa tu, să știi că sunt oameni care cunosc tot și încă puțin. De la dirigintele meu din liceu am reținut asta. :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Aia care stiu tot si inca putin pe deasupra ar trebui impaiati.
    Vai ce gluma proasta. :)))))

    RăspundețiȘtergere