miercuri, 3 iulie 2013

nu voiam sa crăp

Pe trotuarul din fata uneia din cele cateva librarii aflate in apropierea galeriei trona azi o multi-tabla neagra de scris, interactiva. In partea de sus a acesteia puteam citi versurile lui Boris Vian (care vad ca e un scriitor/poet/cantaret/scenarist/traducator si pictor francez), iar la partea de jos, pe cele trei laturi, acelasi inceput de fraza "nu voiam sa crap inainte de a...", fraza ce-si astepta rabdatoare cuvintele, pentru a-si rotunji sensul.
Cateva crete colorate, randuite in cutiute metalice isi asteptau randul la ganduri.

"Nu voiam sa crap", zice poetul, "inainte de a cunoaste/ cainii negri ai mexicului/ care dorm fara vise/ maimutele cu curul gol/ devoratoare de tropice/ paianjenii de argint/ in cuiburi tesute de aer"...

Interesant deci sa te opresti din alergare si ganduri si sa te intrebi ce n-ai fi vrut sa pierzi in nici-un caz in viata asta. Hihihi, nu m-as fi asteptat ca atatia oameni sa participe. Cel mai frumos mi s-a parut cand un cuplu s-a oprit si ea a inceput sa-i traduca lui in engleza.

Citind randurile deja completate aflam ca cineva n-ar fi vrut sa crape inainte sa-si vada decorul pe scena, altul nu inainte de a realiza benzi desenate, altcineva nu inainte de-a se impaca cu barbatul vietii ei/lui si altul nu inainte de a deveni fotograf. Cati artisti sunt in cartierul asta...

Voi ce moment din viata n-ati fi vrut sa ratati in nici-un caz?

Am pus cateva fragmente din poezie, pentru francofoni, nu ca n-ati putea-o gasi si singuri, daca doriti.

Je voudrais pas crever                                           
Avant d'avoir connu
Les chiens noirs du Mexique
Qui dorment sans rêver
Les singes à cul nu
Dévoreurs de tropiques
Les araignées d'argent
Au nid truffé de bulles
Je voudrais pas crever
Sans savoir si la lune
Sous son faux air de thune
A un coté pointu
Si le soleil est froid
Si les quatre saisons
Ne sont vraiment que quatre
Sans avoir essayé
De porter une robe
Sur les grands boulevards
Sans avoir regardé
Dans un regard d'égout
Sans avoir mis mon zobe
/.../
Le fond vert de la mer
Où valsent les brins d'algues
Sur le sable ondulé
L'herbe grillée de juin
La terre qui craquelle
L'odeur des conifères
Et les baisers de celle
Que ceci que cela
La belle que voilà
Mon Ourson, l'Ursula
Je voudrais pas crever
Avant d'avoir usé
Sa bouche avec ma bouche
Son corps avec mes mains
Le reste avec mes yeux
J'en dis pas plus faut bien
Rester révérencieux
/.../
Je voudrais pas crever
Non monsieur non madame
Avant d'avoir tâté
Le goût qui me tourmente
Le goût qu'est le plus fort
Je voudrais pas crever
Avant d'avoir goûté
La saveur de la mort...
Boris Vian

8 comentarii :

  1. frumoasa ideea.
    Oamenii au vazut-o ca o declaratie la arta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da interesanta, a vazut-o fiecare cum a vrut, cineva vorbea de crescut copii, altcineva de vazut Led Zeppelin. Dar multi vorbeau de vreun gen de creatie artistica, adica majoritatea, vreau sa zic.

      Si atunci mi-am amintit cat de multi artisti sunt in cartierul ala, desi mi-am zis ca in mod normal, la genul acesta de "eveniment" participa de obicei cei inclinati oricum spre arte.

      Ștergere
  2. mda. nu stiu daca m-as fi gandit vreodata, dar pana una alta ma bucur ca am simtit mirosul pestilential de urina provenit de la maimutele de la Batu Caves in Malaezia. ca sa ramanem strict la randul care m-a impresionat pe mine :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Waaw, ai fost in Malaezia! Tre' sa povestesti pe blog.

      Ștergere
  3. Orcum, vaz ca n-a raspuns nimeni la intrebare... poftiti, poftiti, nu va sfiiti! :)))

    RăspundețiȘtergere
  4. nu cred ca am niste chestii din astea, pentru ca eu am foarte mare grija sa nu ma frustrez. de ex, nu as vrea sa crap fara sa fac un copil. realitatea insa arata altceva, prin urmare am avut de ales intre a o lua cu capu ca nu reusesc si a ma calma ca na, ata ete, sa ne vedem de viata in continuare, ca n-are rost sa ma dilesc :)). asa ca eu in general go with the flow, fara sa am prea mari asteptari sau dorinte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu credeam ca tu ai deja 1 sau 2(copii), nu stiu de ce.
      Ce atitudine sanatoasa ai, sunt sigura ca in spatele a "fara sa am mari asteptari sau dorinte" se ascunde o pers. puternica, pentru ca nu e usor sa nu ai dorinte si sa fii impacat cu tine. Nici eu nu am copii.

      Eu in copilarie(la 14 ani) am avut un accident minor, la tara, dar am lesinat de cateva ori si pe drumul cu caruta apoi cu masina pana la spital, aveam un singur gand: sper sa nu mor pana nu ajung sa vad cum e la liceu. Hahahaha tocmai luasem treapta 1 la liceul dorit si eram tare curioasa... :)

      Ștergere
    2. puradelos exista, dar niciunul creat in propria burta :)))

      Ștergere