duminică, 24 noiembrie 2013

trebuie sa-mi cumpar basca

Azi au fost in jur de -10 grade C si impreuna cu factorul vant a rezultat ceva coborator spre -15C. Acum se pare ca sunt -20C.
Cand am plecat de la galerie, cu fularul meu de lana lung pana la genunchi infasurat de 3 ori in jurul fetei si cu gluga de la geaca pe deasupra, domnul "de serviciu" care cerseste te invita sa-i donezi ceva in fata la SAQ (singura societate care vinde alcool in Qc), mi s-a adresat cu mila: "E frig, nu-i asa? E frig al naibii!". Cred ca daca nu statea rau cu banii in seara asta din cauza frigului(la ce retea de cersit  de intreprinzatori au acolo, sunt sigura ca nu sta rau in general), imi dadea si ceva maruntis de vreo tarie.

Iar acasa, in timp ce plimbam catelul negru al familiei plecate in tarile calde(ca asta mai degraba explodeaza decat sa faca in curte, cica asa sunt astia "cu fitze"), incotosmanata la fel, c-am zis ca n-are rost sa ma mai dezbrac doar sa ma obisnuiesc inutil cu caldura, un vecin mi-a aruncat pe geamul masinii, in loc de salut: "Sunteti curajoasa". E adevarat ca nu ne-am intalnit cu niciunul din prietenii catelului care-si plimba de obicei stapanii la aceasi ora, indiferent de vreme.

Vine-asa cate-o sperietura sora cu isteria, prima data cand scade temperatura sub -10C sau prima data cand cad mai mult de 20cm de zapada. "Dup-aia" ne obisnuim, ca doar avem timp berechet. Nu, n-a nins inca.

Si da, ar trebui sa-mi cumpar basca. Sau poate astept pana la primavara.

vineri, 15 noiembrie 2013

animalul din noi sau tema crucificarii


Francis Bacon
Three Studies for the Base of a Crucifixion
1944
Huile sur panneau
95 x 73 cm
Musée Tate, Londres

La inceputul anului scolar eram sigura ca voi alege ca tema a lucrarii de trimestru pentru cursul de "Modernism" Cobra sau poate chiar Karel Appel, mai ales ca vazusem la muzeul de la Ft. Lauderdale o expozitie intreaga cu ei, expozitie in care am stat cateva ore si as mai fi stat inca pe-atata.
Dupa ce am tras cu ochiul la cele cateva zeci de posibilitati de alegere pentru lucrare, am stiut ce va fi si dupa ce am rasfoit un pic bibliografia, l-am inteles pe deplin pe Bacon, pe care, culmea, nu-l apreciam in mod deosebit. Am simtit imediat ca am ajuns la miez, instinctiv.
Si am stiut ca va fi aceasta opera si nu altceva.

Introducerea a fost chestie de juma de ora, mi-am propus sa abordez tripticul din doua puncte de vedere: unul in raport cu perioada de realizare a operei(in timpul celui de-al doilea razboi mondial), care ar explica intr-un fel abordarea lui Bacon si al doilea care sa se refere  strict la o analiza formala a operei, analiza care sa arate modul in care autorul a abordat si a deturnat tema cea mai intalnita in arta, tema crucificarii.

E drept ca uitandu-ne la triptic ne intrebam cum sa fie vorba de o crucificare si ne dam seama c-a avut dreptate publicul sa fie socat la vederea unei asemenea opere, dar cu toate astea eu aduc in dicutie prima abordare si zic asa: cheia crucificarii acesteia este razboiul si cred ca oamenii aceia sau cei mai multi dintre ei au inteles perfect mesajul, de-aia Bacon se naste ca pictor cu aceasta opera.
Dealtfel se spune ca: "Bacon intra in pictura prin crucea crucificarii".(Bernard Lafargue, Autoscopie d'un beau crucifié). Trebuie precizat ca pictorul a realizat zeci de opere cu aceeasi tema, iarasi o idee cheie din care se naste intrebarea: de ce reintoarcerea la aceeasi tema, destul de "uzata" dealtfel?
Apoi toate celelalte idei vin singure, trebuie doar sa-mi fac timp sa recitesc notitele si sa ma pun pe scris, ce pacat ca nu am 2, 3 zile libere acum, as face lucrarea asta imediat, mai ales ca proful mi-a dat unda verde din prima, cu un 10/10 si cu mentiunea "subiect bine gandit si argumentat", ceea ce m-a mirat ca venind de la el. :)
I-as fi raspuns ca am inceput sa ma pricep la animalele-oameni, dar mi-e teama ca nu m-ar fi inteles. Dealtfel nici nu e usor.

PS: Apropo de opera cea mai scumpa care s-a vandut vreodata(un triptic de Bacon vandut acum 2 zile), fac pariu ca asta a mea e inca si mai scumpa acum.