duminică, 8 februarie 2015

doi smarți

Azi m-am hotarat sa merg la galerie, ca oricum nu termin niciodata hartogariile de acasa si cat sa si tin deschis "sur rendez-vous seulement"?
Afara ningea usor, m-am uitat la meteo si m-am linistit, ca urmau sa cada 2,3 cm de zapada, ceea ce inseamna ca urma sa se opreasca in curand. Il intreb pe P ce parere are si-mi spune ca pe soseaua din centru nu mai e zapada, cu siguranta, exact ceea ce-mi spuneam.

Am plecat asadar cu Piuneza, nu inainte sa trec sa-mi iau cafea de la café-ul din orasel, azi am vrut sa ma rasfat. Cum la noi nu e circulatie multa si fiind duminica, nu m-a speriat faptul ca mai patinam la plecarea de la stop, sunt extrem de prudenta la volan, am reflexe bune si stiu ca iarna nu-i ca vara, nu?

Am trecut podul spre Montréal care e cel mai securitar pod rutier pe care am mers vreodata, nu cred ca v-am povestit despre el. Este construit integral din metal, inclusiv calea de rulare, care e formata din grile metalice sudate intre ele. Poti deci sa vezi fluviul sub tine. Partea buna e ca apa si zapada traverseaza prin gauri, deci nu exista pericolul de inghet/patinare. Partea geniala e ca fiecare banda are parapeti, deci nu exista posibilitatea de depasire, circulam unii in spatele altora, cuminti. :)  O sa va povestesc despre pod alta data, trece si trenul pe el intre cele doua sensuri de mers de zici ca-l atingi, iar in sezon se ridica  pe bucati sa traca vapoarele. E construit la 1859 si-a fost la vremea respectiva cel mai lung pod din lume (3 km à peu près).

Bunnn, trec podul, fac la dreapta si tre' sa urc spre o autostrada pe care circul cateva sute de metri doar. Panta asta a fost un semnal de alarma, era nedeszapezita si am avut probleme la urcare. Noroc ca n-a fost nimeni in spate si-am mers in ritmul meu. Apoi am intrat intr-un tunel si a fost ok, dar la urmatoarea panta am inteles ca trebuie sa ma intorc si ca piuneza mea nu e masina de mers iarna pe soseaua alunecoasa, cu cativa cm de zapada. La intoarcere un destept era lipit de spatele meu. Eu oricum franez din timp (de fapt incetez acceleratia si sistemul re-gen de la roti imbarca, deci imi franeaza), ceea ce era destul de securitar pentru desteptul care statea lipit, pana i-am vazut pe vreo doi din fata ca danseaza. Nu aveam viteza, dar am inceput sa dansez si eu si aproape ca m-am pus la 90 de grade, pe sosea. Desteptul din spate ma claxoneaza, de parca ma jucam in trafic. Auzi la el tupeu! I-au facut semn sa stea in ..... ..... in spate, cum scrie la codul rutier, am fluturat mana incat sa priceapa cam ce vreau sa-i spun. A inteles intr-un final si statea extrem de departe in urma mea, de-mi venea sa si rad. Am intrat in tunel si ne-am dus fiecare unde aveam treaba.

Inainte sa intru pe pod am mai dansat o data, m-am dus cu fundul spre dreapta drumului si cand sa reintru pe banda(lucru nu foarte usor), alt destept claxona. Am ajuns in sfarsit in cartier si-am decis, in stilu-mi caracteristic, sa fac o tura la un magazin din orasel, ca ma sunasera ieri sa merg sa iau ceva ce comandasem. Am ocolit nitel, dar treaba nu e ca merg pe zapada, asta am facut-o de n ori, treaba e cand am un pic de viteza si fie sunt in curba, fie in panta. Nu-s atat de tuta incat sa franez in curba, dar cred ca din cauza sistemului re-gen care-mi cupleaza la deceleratie se produce un sort de franare la vreo roata si asta mi-s. Tre' sa studiez problema, mi se pare ciudat ca Mercedes nu s-a gandit la asta. ABS-ul imi functioneaza perfect, l-am simtit trosnind de cateva ori, insa partea proasta e ca am bateriile grele si centrul de greutate f. jos, deci inertie mare. Plus sistem de propulsie, adica motorul electric e in spate. Adica solutia ideala de dans pe zapada. Mi-am reamintit cum e sa conduci Porsche iarna. Ce vremuri! :)))

Una peste alta bine ca m-am intors din drum, acum sunt 22h trecute fix si ninge viscolit. M-am uitat la meteo mai tarziu si anuntau 4,5 cm de zapada pentru urmatoarele 36 de ore. Au cazut pana acum cel putin 15, daca nu 20 de cm. Oare oamenii aia de la serviciul meteo nu s-or uita si ei pe geam, sa vada cat ninge, daca cu asta se ocupa si mai si iau salariu din asta? :)))

10 comentarii :

  1. alei!!! ce bine că te-ai gîndit să te întorci şi ai ajuns cu bine acasă! dă s'ti pup :P :)

    RăspundețiȘtergere
  2. E bini, e bini cand ii pasa cuiva de tini.
    Pupa-ma si pe obrazul asta, asa, gata, a trecut. :)))))
    Stii ca mi-a fost nitica teama cand ma duceam eu asa cu fundul in sant sau cand dansam in intersectie... noroc ca uamenii astia chiar conduc prudent (cu extrem de mici exceptii) si sunt foarte politicosi ca si mine dealtfel, la volan.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cora, spune-i uneia ca mine care e faza cu tractiunea pe spate. De ce s-a inventat, care-i smenul?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca sa intelegi ar trebui facuta o clasificare dpdv al organizarii motor-punte motoare, adica unde e asezat motorul si care punte e motrice, asta in cazul unei singure punti motoare. Nu vorbim de doua punti motoare, adica de 4x4. Exista 3 cazuri: 1) solutia clasica: motor fata + punte motoare spate, 2) totul in fata, adica motor si punte motoare, 3) totul in spate. Eu ma feresc sa zic tractiune spate, caci prin definitie tractiunea inseamna a trage, iar daca e in spate nu mai trage, ci impinge... deci e propulsie, dar na, toata lumea zice tractiune spate. :)))
      Primele automobile inventate au fost cu “tractiune pe spate” si motorul in fata, deoarece e mult mai simplu sa faci puntea motoare din spate rigida, iar pe aia din fata sa o articulezi a.i sa aiba si rol de directie. O punte articulata care sa se miste in toate planele (gandeste-te la trecerea peste o piatra, sa zicem), care sa vireze si care sa fie motoare in acelasi timp era dificil de realizat la inceputuri.
      Fiecare din cele 3 variante are avantaje si dejavantaje, dar ca sa nu ma lungesc o sa zic doar de solutia cu punte motoare spate, indiferent de motor. Avantajele ar fi: aderenta buna in panta la rotile din spate si la plecarea de pe loc (f. importanta la masinile sport, de ex), manevrabilitate mai buna la volan- cele cu tractiune fata sunt subviratorii (nu intru in amanunte, e mai complicat), sunt mai echilibrate dpdv al greutatii (nici aici nu e simplu, depinde de unde e motorul, solutii tehnice, etc). Ideea e ca autovehiculele cu “tractiune spate” sunt mai performante, desi parerile sunt oarecum impartite.
      Marele dezavantaj e cel de instabilitate in conditii improprii ale soselei, aka zapada, gheata. (Sau la viteze extrem de mari, in viraje, asta daca ai vazut cum se joaca unii cu frana de mana, intorcandu-se pe loc... )
      Si aici intervine problema mea: cand ai gheata, zapada, etc, nu trebuie in principiu sa franezi brusc, mai ales in curbe. Sau chiar daca nu franezi si mergi drept dar pierzi aderenta la rotile din spate, acestea vor impinge masina datorita inertiei (ca pe o sanie) si nu mai poti controla directia, chiar daca misti de volan. Ma rog, ce-ti zic eu e in mare, sigur ca intervine aici si franarea (tipul sistemului de franare), daca ai ABS sau puntea motoare asistata, etc.
      M-am mai gandit si cred ca am inteles unde-i hiba la mine: cand am luat masina, era una cu optiunea re-gen(recuperarea energiei la roti la franare sau cand iei piciorul dupa pedala de acceleratie) la volan, adica cred ca puteai sa activezi/dezactivezi tu “re-gen”-ul. A mea nu are si mie-mi cupleaza automat, ceea ce face ca daca iau piciorul de pe pedala de acceleratie ca si cand as frana usor, desi eu nu franez. Deci daca soseaua e alunecoasa si eu sunt in curba si iau piciorul de pe acceleratie, pierd un pic directia. Sigur ca depinde de viteza, de cat de mult aluneca pe jos, etc. Ideea e sa merg foarte incet si sa accelerez constant. Azi am incercat pe straduta de la galerie care nu e deszapezita si a mers, am mers pe gheata acoperita cu zapada, fara probleme. :)

      Ștergere
    2. merci; ceva ceva am inteles :)

      Ștergere
  4. Cora_,
    nu cunosc şlagărul moldovinesc din care aparent citezi. :) (serios!)
    Ah, nu m-am gîndit s'ti pup pe ambii obraji din prima, phii. my bad. :P :)
    Mă bucur că lumea conduce prudent, that's not a given din păcate. Văd că m-a lovit engleza, cer pardon. Iar dacă-i cu greşeli, cer şi mai mult pardon! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Slagarul l-am compus eu pientru tini, mai, Vio, mai. :)))

      Ștergere
  5. Fuai de capul meu, despre masini stiu doar ca-s de regula pe patru roti si ca e greu sa gasesti loc de parcare. Sint bolnav cu spume de-o saptamina, oscilez intre tractiune pe fata cu 39 de grade si propulsie pe spate cu 40. Alaltaieri am luat din greseala doua pastile cu codeina si am simtit ca-mi trece niagara prin aorta, singurul lucru bun e ca sigur mi s-a mai curatat din colesterol:)

    Deci da, doamna Cora, biciclete cu tractiune pe fata exista? Am citiva studenti hypståroy cu monocicluri, dar astea sint deja fumate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ca n-ai luat 3. Nu mai ramanea urma de colesterol. (scrisesem colecterol). :)))
      Cred ca bicicleta de camera are tractiune pe fata. Dar nu va fi usor s-o transporti la scoala incat sa-i umilesti. :)

      Ștergere
    2. Sananate maxima, ca uitasem. Ia niste ceai de musetel, loool.

      Ștergere