marți, 29 decembrie 2015

Recomand

Am fost moarta de bolnava, ziceam. De fapt ma durea gatul si uneori capul, dar durerea de cap trecea. Si cea de gat trecea, apoi revenea si mai si. N-am fost la medic, m-am doftoricit singura cu chestii care cred ca n-au ajutat, ca am avut/am probabil vreo infectie in gat. Sau poate ca nu.
Acum mai am o tuse care uneori pare magareasca, deci ma intreb daca n-o fi ceva pulmonar, dar cum n-am transpirat, nu simt nimic in piept, nu ma ingrijorez.

Intr-una din seri cand paream sa tusesc mai putin am fost la film. Am vazut "The big short", dupa cartea omonima a lui Michael Lewis.
Am inceput sa tusesc inca de la reclame, incercam sa o fac delicat, noroc cu sonorul care e atat de tare ca nu-ti auzi gandurile.
Am reusit sa opresc magareata si am fost atenta la actiune. N-am inteles decat jumatate, poate chiar mai putin, desi intelegeam ce zic oamenii. Cum spuneam deja, mai prindeam cate-o poanta si ma grabeam sa rad, ca sa stiu de ce-am dat banii pe bilet. Dupa film, acasa, ne-am asezat comod la locurile noastre si mi s-a povestit filmul.
In timpul vizionarii, am vazut un actor cunoscut si zic: ia uite ce cunoscut e asta. Am realizat apoi ca era vorba de Brad Pitt. Brade, mama, dac'ar fi dupa mine, ar trebui sa-ti cauti job. Nu ca nu te plac, esti tare frumusel cu barba, cand vorbesti putin si-ti sta bine cu ochelari de intelectual sau de hipster (na' ca am folosit cuvantul desi nu stiu chiar bine ce inseamna), da' decat doar ca nu s-ar aduna de-un salar'...

Recomand filmul cu caldura, iar ca sa nu patiti ca mine va si spun despre ce e vorba. E vorba de un nene care e real si viu ca mine si ca d-voastra, desi mult mai destept. Ca mine, ca ca d-voastra nu stiu.
Si nenea asta si-a lasat meseria de doctor si s-a apucat sa fie "trader" pe Wall Street. In 2008 si-a dat seama ca piata imobiliara americana o sa crape si s-a apucat sa faca "short"-uri, adica un fel de pariuri pe piata bursiera cum ca piata o sa se duca dracului. Nu prea l-a crezut lumea, dar in final i-a convins pe unii sa investeasca bani in "short"-urile lui si asa si-a multiplicat investitia (cateva zeci de milioane de $) de vreo 250 de ori. In fine, ideea nu e asta cu banii, ideea filmului e atitudinea celor din jur: economisti, banci, investitori, guvern, etc, care au negat si neaga in continuare c-ar fi probleme.
Deci chestiunea s-a intamplat, dar e ca si cand nu s-ar fi intamplat, adica acum in 2015 suntem chiar mai rau.

De-aia filmul e autentic si-ar trebui vazut de noi toti, sa intelegem cum stam si cat de "sanatoase" sunt economiile mondiale, ca tot se lauda unii repetat ca ies din recesiune. Ba culmea e ca unii doar ies, desi n-au admis niciodata c-ar fi intrat...
Ma rog, filmul nu e numai despre nenea asta, sunt vreo patru grupuri in peisaj, iar poantele sunt bestiale.

Mi-a placut o replica: "Adevarul e ca poezia, nu place tuturor".

Sa avem un an nou minunat si fara scurtaturi sau ma rog, cu scurtaturile bune!

10 comentarii :

  1. multă sănătate în continuare! te-a lovit binişor carevasăzică :o!
    Brad Pitt zici că e decît hensăm, da nu cine ştie ce actor bun? (să fiu sigură că am înţeles bine ideea :D).
    nu am auzit de filmu' ăsta, pare cam complicat pentru mine. :)
    la mulţi aaaani! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Se poate sa fie si bun actor, dar la cat ma duc eu la cinema, poa' sa moara de foame. Mie mi-a placut ca nu vorbea mult, ca asta-i dadea o aura de mister care era in ton cu ochelarii si barba. :))))

    Apropo de "actori buni", Felicia scriitoarea imi recomandase sa ma uit la filmul lui Radu Jude, Aferim. Ei i se paruse limbajul cam obscen, ma rog, il vazuse cu copii ei. Nu mi-a zis mai multe ca sa nu ma influenteze, doar sa ma uit. :)))

    Mie nu mi s-a parut asa obscen hihihi, dar, baiiii, au jucat aia groaznic. Eu nu sunt cinefila cum ziceam, sunt mai mult spectatoare de teatru, dar actorii mi s-au parut de toata jena, cu exceptia lui Rebenciuc care a aparut intr-o secventa ca sa-mi amintesc ce e ala un actor adevarat. Iar limbajul mi s-a parut ne-autentic. Mie nu mi se parea c-asa trebuiau sa vorbeasca aia pe la 1850. In fine. Poti sa-l vezi, e pe net, sunt curioasa cum il gasesti, ca cica e mare tam-tam cu premii, istorie, etc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Victor Rebengiuc voiam sa zic. :)

      Ștergere
    2. Pe la 1830, cred. :) Da, vorbeau cu tare multe proverbe și zicători. Plus că foloseau o grămadă de arhaisme fanariote pe care nu le știu, mi-ar fi fost de folos o subtitrare la unele chestii. :D Dar și mie mi-a plăcut filmul.

      Ștergere
    3. Proverbele si zicatorile mi-au placut, unele erau inca in limba in copilaria mea din Oltenia rurala.
      Presupun ca filmul e bine documentat dpdv al limbii folosite, dar graiul tiganilor nu mi s-a parut autentic - satrele tiganesti din copilaria mea nu vorbeau asa. Sigur ca limba evolueaza in 150 de ani, dar limbajul lor mi s-a parut mai aproape de cel al manelistilor de azi decat de cel al setrarilor pe care-i stiam eu.

      Cum ti s-a parut jocul actorilor? Mie tare prost.
      Mi-a placut insa subiectul filmului. :)

      Ștergere
    4. Da, jocul actorilor mi s-a părut cam ciudat, mă întrebam dacă o făceau intenționat și dacă da, de ce.

      Am văzut acum vreo două zile The Lobster unde actorii jucau tot ciudat, dar acolo știai de ce.

      Ștergere
  3. m-a dus un francez la Aferim (erau zilele filmului romanesc). l-a impresionat obscenitatea limbajului, pe mine nu pt ca-njur des.
    asa or fi vorbit aia pe la 1830, am inteles ca dialogurile sunt scoase din texte ale epocii. recunosc c-am citit subtitrarile in engleza si-n spaniola :)
    mi s-a parut fortat cum si-au pus cenusa in cap pt rasism, antisemitism, misoginism. toata palavrageala aia a popii despre tigani si evrei e ca nuca in perete. vreo 3 fraze sau zicatori ca sa-nteleaga boieroaica de ce si-a furat-o. as fi vrut ceva mai subtil, nu explicat ca pt prosti.

    RăspundețiȘtergere
  4. pai tocmai inainte de anul nou ti-ai gasit sa racesti?!
    un an 2016 cu sanatate si succese sa-ti fie!

    RăspundețiȘtergere
  5. mie personal nu mi-a plăcut. da puate ţine de faptul că eram cu mama şi cumătra singure cuce într-un cinema mare din Iaşi care mai are o mutare şi se dărîmă şi mirosea teribil a mucegai.
    http://static.panoramio.com/photos/large/98635615.jpg
    nu ştiu nici pînă azi dacă era uzată pelicula sau aşa trebuia să fie filmul, să mă doară ochii de la început pînă la sfîrşit. adică ok, înţeleg că au creat un efect de epocă, da' poate putea fi făcut şi altfel. ca de obicei, sunetul a suferit groaznic, o fi ea limba mea maternă (de la 1830, ok), da' io foarte mult nu am înţeles. aim sorii, nu crecă o să-l revăd. :D
    de altfel, nu-mi vine în minte vreun film românesc care să mă fi cucerit în ultimele decenii... :-s
    semnat:
    vio cîrcotaşa

    RăspundețiȘtergere
  6. La multi ani, uamenilor!
    De trei zile-ncoace gura nu-mi mai tace, conduc si conduc si injur din cand in cand, c-asa e pe drumurile americanesti, mai un camion, mai doua sau nouazeci si noua.
    Injur in romaneste, P nu intelege si zice ca sunt entuziasta. :))))
    Glumesc, americanii sunt cei mai buni soferi pe care i-am intalnit, se conduce snur pe autostrazile lor, dar de plictiseala mai injura omul.

    Deci sa avem un an minunat, asa cum ni-l dorim.

    RăspundețiȘtergere