vineri, 15 ianuarie 2016

Poate vreti

Am zis ca poate vreti, sa nu va suparati pe mine apoi c-am stiut si nu v-am spus. :)))

Cunoscuta casa de licitatie "LA Modern Auctions" de la Los Angeles vinde pe 21 februarie una bucata casa de Frank Lloyd Wright construita in 1939 situata in Brentwood, California, aproape de muzeul Getty pentru cei care au idee, nu foarte departe de Santa Monica.

Mobilierul casutei (care chiar nu e mare: 1200 p2) e desenat de asemenea de Wright, asa cum obisnuia sa faca la aproape toate casele dupa Taliesin. Taliesin a fost sursa, radacina, laboratorul, inspiratia si seva. Una dintre ideile cheie ale arhitecturii lui Wright e construirea casei in jurul unui "noyau" adica sambure, reprezentat de semineu. In romaneste imi vine mai degraba sa zic ca semineul este inima casei, cea in jurul careia totul graviteaza (desi cred ca sintagma de sambure voia sa trimita la natura, atat de importanta pentru Wright).

Caci unde altundeva se aduna familia intr-o seara friguroasa de iarna daca nu in fata semineului?
Ei, si ce daca in California nu sunt seri atat de friguroase ca in Wisconsin? un foc in semineu la 2,3 grade intr-un ianuarie ploios nu e de colea...

Casuta care a numarat pana acum cinci randuri de proprietari i-a avut ca ultimi proprietari pe actorul Jack Larson si pe partenerul de viata al acestuia, directorul James Bridges, oameni cu gust, nu gluma. Am vazut acum ca Larson a decedat in sep 2015, iar fostul lui partener in 1993.
Pretul estimat este intre 2.5 si 3M, care mie nu mi se pare mult daca e sa consideram pretul unor case "anonime" ale unor celebritati din zona, insa cred ca e destul de greu de atins/depasit tocmai din cauza ca numai pasionatii platesc pentru o asa arhitectura si pentru "legarea la cap" cu niste costuri de intretinere/renovare care le depasesc mai intotdeauna pe cele ale unei constructii de la zero.

Au poate noroc vanzatorii cu inflatia asta ascunsa (da, da, stiu, s-a iesit din recesiune si economiile duduie, asa se spune la televizor si se mai spune ca e deflatie, mno, dar haideti sa nu sfarsim in lacrimi) si cineva care a apucat sa-si scoala banii nu prea mototoliti de la bursa are brusc o inspiratie.

Va tin la corent, dar daca aveti cu ce, nu ezitati! Merita! :)))
Pana atunci, luati de vedeti niste poze furate din Los Angeles Times - credit photo: Grand Mudford.

ps: Opera de arta centrala e un screenprint original Andy Wathol, Jane Fonda (1982).

credit photo: Grand Mudford - Los Angeles Times 15jan2016

credit photo: Grand Mudford - Los Angeles Times 15jan2016

credit photo: Grand Mudford - Los Angeles Times 15jan2016
credit photo: Grand Mudford - Los Angeles Times 15jan2016


5 comentarii :

  1. n-ai să crezi, da' îmi place cum arată. să ne zici cu cît s-a dat. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred, cum sa nu, e foarte frumoasa si simpla in acelasi timp. Si eu sunt curioasa, iti zic.

      Ștergere
  2. Da' are destule găuri pentru lumină? Că nu-mi dau seama din poze.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ba chiar din poze ai crede ca nu. :)))
    Ce bine c-ai intrebat, o alta caracteristica a caselor lui Wright e ca sunt extrem de private, de fapt asta spune mai multe despre sociatatea americana a vremii.
    In casa "Maison de la Prairie" (cautati pe net, e tare misto) acest aspect e bine reprezentat prin binecunoscutul "muret" (zidulet?, hihihi) care impiedica oamenii sa vada din strada, dar nu impiedica lumina sa intre (sub un anumit unghi).
    Dar de obicei lumina vine din partea din spate care e deschisa in ferestre spre curtea interioara/gradina, uneori pe toata lungimea. Wright e preocupat de lumina si climatizare naturala. Sigur ca arhitectura sa nu e ca cea a lui Mies Van der Rohe (maison Farnsworth), dar lumina nu lipseste. Asta a fost paranteza, looool, ai noroc ca nu ti-am raspuns in zece pagini, vorba lui P.

    Ca sa ne intoarcem la casa noastra, singura poza din spate arata niste ferestre/usi inalte, pe toata lungimea, o pun acus. Eu mai banuiesc sa aiba o terasa la partea de sus care da spre vreun dormitor deschis in geamuri, din cate stiu asta e paradoxul la Wright: f. privat, dar totusi luminos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi, Cora, mă gîndeam eu că nu pot să fie niște beciuri, că nu ți-ar fi plăcut ție, dar în poze nu se vedea. Acum mă duc să gugălesc maison Farnsworth. :D

      Ștergere