luni, 28 martie 2016

urmaritoarea urmarita (va urma)

Pe langa pisoiul Virgule care vine sa ma vada cam o data la o saptamana si pisoiul fara nume pe care-l strig "Minou-Minou" (pisoi-pisoi) ca oricum nu-l intereseaza pe el numele meu ci mancarea de pisici sau pestele din conserva fara sare pe care o iau special pentru el, mai am un iepure de camp care vine uneori noaptea (am gasit urme in zapada si vedem multi vara), veveritele din dotare (cel putin sase cunoscute) si mai nou un raton.


Dupa felul in care-mi murdarea apa din castronul pisicilor si-l rasturna ca prostul pe cel cu mancare (dupa ce-l golea) am zis ca trebuie sa fie vreun animal mare: raton sau poate chiar sconx. Pe marmota n-am mai vazut-o de anul trecut, din cate am auzit marmota tine la distanta alte animale, deci e posibil ca ea sa se fi mutat de sub cabana.
Mai acum cateva seri il vad pe ratonul grasan langa castronul plin, mancand tacticos boabe de pisici, cu "mana". M-a vazut dincolo de fereastra, m-a privit cateva secunde bune, apoi a traversat agale strada la vecinii din fata si s-a urcat cu mare agilitate in copacul din fata casei. L-am vazut cum statea nemiscat intre doua ramuri groase. Ce naiba face asta acolo, ma intreb? M-am asezat pe fotoliu sa incerc sa deslusesc ce urzeste. Eu stateam, el statea. M-am ridicat, nescapandu-l din ochi. Cand m-am intreptat spre coltul unde dincolo de fereastra era mancarea, mi s-a parut ca se misca. Cand m-am intors spre fotoliu strabatand din nou cei trei metri de fereastra, s-a miscat iar.

Mi-a picat si mie fisa in cele din urma: bai, asta ma urmareste pe mine si probabil ca nu e prima data. Asteapta sa plec din sufragerie ca sa poata manca fara sa fie deranjat. De unde ar putea cineva sa urmareasca cel mai bine ce se intampla intr-o sufragerie luminata, printr-o fereastra larga cat peretele si inalta cat camera? Dintr-un copac asezat peste strada, exact in fata ferestrei. Ma intreb de cate ori asteapta cuminte sa stingem luminile si sa facem liniste?
P a ajuns sa ma cheme, daca e singur prin sufragerie si vede vreun prieten: "Vino ca-ti veni pisoiul" sau "Da' nu mai pui si tu niste alune la veveritele astea, nu vezi ca mai au putin si-ti bat in geam?". Asa ca daca veniti in vizita neanuntati si sunteti oameni, s-ar putea sa-mi lipseasca una-alta prin frigider, dar am intotdeauna un sac mare cu mancare de pisici, alune/seminte/si altele pentru hranit animale si pasari.

Ieri i-am vazut si pe cardinalii bleu, sunt tefeti si nevatamati, mai ramane sa vina cel rosu si cred ca suntem in formatie completa astfel incat sa declaram oficial primavara deschisa.
Au dat si florile: zambilele, brandusele, narcisele si lalelele au cativa centimetri. Le urmaresc de mult, asta daca nu cumva si ele ma urmaresc pe mine, incep sa ma astept la orice! :))))


PS: Apropo de verbul a urzi, eram convinsa ca exista in romaneste verbul a "concocta" din francezul "concocter" dar vad ca e doar in mintea mea. Salvati-ma, spuneti-mi ca exista! Macar "manigancer" stiu sigur ca nu exista, ceea ce iarasi nu e drept, caci cine altcineva ar avea mai degraba nevoie de aceste verbe dacat noi romanii?

4 comentarii :

  1. daca ar exista, ce-ar trebui sa insemne?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. concocter= 1. a organiza/ a pregati cu grija/elabora un plan cum zice Adriana (in cazul folosit de mine).
      2. a pregati o mancare cu minutie, vezi "mijoter"

      manigancer = a pregati in secret, a complota, a conspira, a conjura
      Mie asta mi s-ar parea demn de limba romana. :)))

      Ștergere
  2. In contextul de mai sus (cu ratonul) n-ar merge concocter, ca nu are sensul de a pune la cale cu viclenie, ci mai degraba a pregati, a elabora cu mare grija. Manigancer da, iar ca echivalent românesc as folosi a pune la cale. A urzi, pe lînga faptul ca suna umpic arhaic, ar putea avea ca echivalent grenouiller, care mie mi se pare foarte amuzant si sugestiv...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oooo, dar de ce viclenie? E doar un animal. Vicleni suntem noi oamenii. :)))

      "Grenouiller" nu cunosteam, suna bine, da, multam'! :)
      A urzi e un verb frumos, a pune la cale imi pare steril, a unelti e iarasi cam prea "tare".

      Uitati aici niste poze/un video de la un refugiu de ratoni orfani nu departe de Montréal. Mr Nymous e primul pe care l-au gasit domnii acestia si cel care le-a dar ideea refugiului. E adorabil.
      Minutul 2.37 m-a topit. :)))

      https://www.youtube.com/watch?v=2dSR_OaRRAk

      Ștergere